Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

Gond van a karácsonyi ajándékkal? Így vigyük vissza!

Nem tetszik a színe? Kicsi lett a méret? Kettő is van már belőle? Utánajártunk, hogyan vihetjük vissza a nem megfelelő ajándékokat és mutatjuk, hogy mi az, amire figyelnünk kell!

Ha karácsonyi ajándékokat vásárlunk, a megszokottnál is jobban kell vigyázni a fizetés után kapott számlára vagy nyugtára. A fogyasztóvédelem azt is javasolja, hogy ha adventi vásárban szereztük be a fa alá valót, akkor érdemes feljegyezni a kereskedő adatait, hogy szükség esetén fel tudjuk venni vele a kapcsolatot.

Online vásárlásnál indoklás sem kell

A karácsonyi ajándékok visszacserélése ugyanúgy működik, mint bármilyen más terméké. Internetes vásárlás esetén 14 napig indoklás nélkül elállhatunk a vásárlástól, és a pénzünket is visszakapjuk. Ezt követően az adott webshop általános szerződési feltételeiben leírtak szerint van lehetőségünk cserére vagy levásárlásra.

Üzletben vásárlásnál a kereskedőn is múlhat

Más a helyzet akkor, ha a terméket üzletben vásároltuk. Csupán azért, mert az valamiért nem tetszik vagy nem jó a méret, a kereskedő nem köteles az áru visszavételére. Természetesen egy üzlet ettől függetlenül dönthet úgy, hogy a vásárlók egy meghatározott időtartamon belül kicserélhessék a terméket vagy akár elálljanak a vásárlástól. Tájékozódjunk előre a feltételekről, akár telefonon, akár az üzlet weboldalán feltüntetett szabályzatban.

Meghosszabodik a csereidő

Különösen az ünnepi időszakban jellemző, hogy a kereskedők a szabályzatban meghatározott csereidőt kitolják, így lehetőség van az ünnep után néhány napig a hibátlan termékek cseréjére. Vigyázzunk az akciós termékekkel, előfordulhat, hogy a cseréből kizárják az akciós árut, vagy a cserére kevesebb idő áll rendelkezésre.

Van, ami nem cserélhető

Vegyük figyelembe azt is, hogy az üzletek higiéniai okokból egyes termékeket, például fehérneműket, kozmetikumokat, egyedileg készített termékeket, mint fényképes bögréket, pólókat kizárhatnak, így ezek nem cserélhetők másra.

A blokkot mindig őrizzük meg

Termék visszavétel esetén a legfontosabb a blokk megléte. Ha nem kaptuk meg a nyugtát az ajándékozótól, vagy nem találjuk, sok helyen egy bankkártyás fizetési bizonylattal is igazolhatjuk a vásárlást. De megoldás lehet, ha például az ajándék ruhán rajta van az árucímke, vagy megvan a cipő doboza, amelyről a pénztárnál leolvashatják a temékazonosító kódot. A blokkot kiválthatja a lepecsételt jótállási jegy is.

Óvatosan bontsuk ki a csomagolást

Általános szabály, hogy a terméket sértetlen csomagolásban, címkékkel vihetjük vissza az üzletbe. Csak a kereskedő jóindulatán múlik, hogy eltekint-e a csomagolás hiányától vagy sérülésétől. Egyes termékek, például ruházati holmi még eladható a címke nélkül is, de elektronikai cikkeknél fontos, hogy meglegyen a doboz.

Csere csak hiánytalan állapotban!

Az árucseréhez minden kellék szükséges, így ha hiányzik a társasjáték dobókockája, a játékszabályzat vagy a mobilhoz tartozó fülhallgató, akkor a kereskedő jogosan visszautasíthatja az árucserét, hiszen ennek pótlásáról ismételt eladáskor neki kellene gondoskodnia.

Amit jó, ha tudunk:

  • Könnyen előfordulhat, hogy nem találunk nekünk tetsző vagy méretben megfelelő terméket az üzletben, és levásárolni sem szeretnénk az árát. Ilyen esetekben általában vásárlási utalványt kínálnak fel. Akár fél év, de előfordulhat, hogy három év is lehet az utalvány érvényességi ideje.
  • Számos üzletnél lehetőség van pénzvisszatérítésre is. A legtöbb esetben azonban a fizetéssel megegyező formában térítik vissza a termék árát, ami azt jelenti, hogy készpénzes fizetés esetén készpénz-visszatérítéssel, bankkártyás vásárlás esetén pedig bankkártyás visszautalással. Utóbbi esetben számoljunk azzal, hogy a visszautalás pár napos átfutással érkezhet a számlára.
  • Előfordulhat olyan eset is, hogy az akciós ajándékot az ünnepek után már teljes áron adják. Ilyenkor, ha például nincs készleten megfelelő méret, a vásárlási utalvány olyan értékű lesz, mint amennyi pénzt a vásárló korábban fizetett érte. Ez akár többletköltséget jelenthet, ha szeretné később megvásárolni a terméket. Ha lehetőség van rá, érdemes pénzvisszatérítést kérni, hátha más üzletben beszerezhető olcsóbban.
  • Gyakori eset ennek az ellentéte is, amikor az ünnepet követően az ajándék terméket leakciózzák. Akár még jól is járhatunk ezzel, hiszen ha visszavittük a korábban teljes áron vett ajándékot, és kaptunk egy vásárlási utalványt, akkor a visszavitt ajándék árából akár több terméket is vásárolhatunk.
  • Más a helyzet, ha az ajándék hibás, vagy ha a termék a későbbiekben meghibásodik. Minőségi reklamációk esetén ugyanúgy érvényesek a fogyasztóvédelmi szabályok, mint máskor: 10-100 ezer forint között egy év, 100- 250 ezer forint között 2 év, míg 250 ezer forint felett három év a kötelező jótállás.
  • Hibás termék esetén kérhetjük az eladótól, hogy cseréljék a terméket. Ha ez valamilyen okból kifolyólag nem lehetséges, célszerű egyeztetni az ingyenes javításról, vagy kérhetjük a vételár leszállítását, illetve a teljes vételár visszatérítését is, amit nem kötelező levásárolnunk.

Extra tipp:

Ha két egyforma vagy hasonló ajándékot kaptunk, érdemes utánajárni, hol mennyibe került a termék. Ilyen esetben célszerűbb az olcsóbbat megtartani, és a drágább terméket visszavinni.

Ajánljuk még:

Ezek is érdekelhetnek

Friss