Vajon tényleg bölcs döntés kitölteni mindenféle egyéb tevékenységgel a gyerekek iskolán túli szabadidejét? Szülőként sokan cikázunk ide-oda a városban, hogy elvigyük a gyereket a választott különórákra. Vágyunk rá, hogy minél több lehetőséget kínáljunk nekik a szabadidő „hasznos” eltöltésére. Sportolni visszük, műszeti foglalkozásokra, előkészítőkre járatjuk őket. Mennyire teszünk velük jót ezzel?
Az elmúlt évtizedekben egyre fokozódó nyomás hatására a szülők egyik különóráról a másikra hordják a gyereket, csupán a nagy versengés miatt. Nem könnyű ugyanis bejutni a legkiválóbbnak tartott iskolákba. A délutáni szakkörök, foglalkozások és a tanulószoba a tanítási órák után a gyermekmegőrzés szerepét is betöltik azoknál a családoknál, ahol mindkét szülő teljes munkaidőben dolgozik, és nehezen tudják megoldani a munkaidő alatti gyermekfelügyeletet.
Vitathatatlan a különórák haszna a mentális és fizikai fejlődés szempontjából. Rendszerességet, kitartást tanulhatnak a gyerekek a képzések témája mellett. Bizonyított, hogy akik különórákra járnak, az iskolában is jobban teljesítenek. A gyerekek a szülőkkel és a közösséggel is szorosabb kapcsolatokat ápolnak. Kevésbé valószínű, hogy később rossz útra tévednek vagy elkallódnak.
A délutáni elfoglaltságok segítenek a gyerekeknek a kapcsolatok építésében és abban, hogy megtapasztalhassák, mi az a tevékenység, amely valóban leköti őket, és amiben igazán tehetségesek. Osztozhatnak a többiekkel az örömben és a sikerben, amelyeket a szenvedélyük és hobbijuk nyújt számukra.
Az iskola utáni különórákra járó gyerekek könnyebben és hatékonyabban osztják be az idejüket. Ha sokféle elfoglaltsága van a gyereknek, megtanul úgy gazdálkodni a rendelkezésére álló idővel, hogy mindenre jusson, amiben örömét leli. Megtanulják, hogyan készítsék el időben a házi feladatokat akkor is, ha csapatsportot űznek vagy egyéb hobbinak hódolnak szervezett keretek között.
Kifejezetten jót tesz a gyerekek fejlődésének az iskola utáni sport vagy valamilyen művészeti szakköri tevékenység, de mindenkor fontos megtalálni a mértéket. Igyekezzünk úgy alakítani a gyerekek tanítás utáni programját, hogy ne váljon túlzsúfolttá a napirendjük, mert azzal több kárt okozhatunk, mint hasznot.
A szakkörök, különórák és egyéb iskola utáni programok nem csupán a gyerekek, hanem a szülők számára is megterhelőek lehetnek. Felboríthatják a családi élet megszokott, ideális rendjét is. A különórák általában a napnak abban a szakaszában vannak, amikor a gyerekeknek a kötöttségek nélküli játékokkal kellene tölteniük az idejüket. Sok szülő nem veszi figyelembe a játék értékét a gyermekek életében, és szerepét a fejlődésükben. A kötetlen játék elősegíti a társas viselkedés, a problémamegoldó képesség fejlődését is. Játék közben a gyerekek kreatív gondolkodókká válnak, miközben megtanulják kezelni a negatív érzelmeiket is.
A túltervezésből adódó stressz a szülőkre is ránehezedik. Sokszor több helyen kéne lenniük egyidőben, úgy érzik nem képesek megfelelni az elvárásoknak. A túlterheltség érzése gyerekben és szülőben egyaránt fokozza a fáradtságot, ingerlékenységet, a szorongást.
Szülőként tudatában kell lennünk a tűrőképességünk határainak is. Még az is előfordulhat, hogy a gyerek jól tűri a terhelést, ugyanakkor bennünket rendkívül fáraszt, hogy mindenkinek eleget tegyünk, és mindig, mindenhol rendelkezésre álljunk. Segíthet visszanyerni a nyugalmat, ha:
A család boldogsága, harmóniája mindennél fontosabb. Nem egyformán tűrjük a terhelést, a megmérettetéseket. Mindig figyeljünk a gyerek és a saját igényeinkre. A vidám és ragyogó gyermeki tekintet elárulja, hogy jól érzi-e magát a bőrében, szívesen folytatja-e az adott tevékenységet, leköti-e és profitál-e bármit abból a programból, amelyre szervezett keretek között az iskolai időn túl járatjuk. Ez az, amire mindenkor tudatosan figyeljünk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.