A skót whisky utánozhatatlan. Hogy miért csak Skóciában lehet igazi skót whisky-t készíteni, az ugyanúgy megmagyarázhatatlan, mint az igazán nagy borok utánozhatatlansága. Mi lehet a skót whisky titka: az árpa, az élesztő, a skót víz, a skót levegő? Vagy a desztillálás módszere? Abban sincs semmi különleges.
A XIX. század végén a Scotch még tiszta ital (straight whisky) volt, így szokták meg a skótok. S amikor elkezdték keverni, vegyíteni, az egész világon elterjedt a blended whisky.
Mi a blended whisky titka? Mindenekelőtt bizonyára az, hogy pontosan betartják a gyártási technológiát. Ahogy az árpa a desztillálóüzembe érkezik, megtisztítják, vízbe öntik, és meghatározott ideig érlelik. Ezután cementlapon elszórják, ott két-három nap alatt kicsírázik, s négy nap múlva már „malátás”. Akkor lyukacsos fémlapon keresztül tőzegtűzből áradó forró levegővel megszárítják – ennek a tűznek a füstje adja meg a csíra fanyar ízét –, majd forró vízzel átjáratva kivonják belőle az olvadó anyagokat. A megmaradthoz hozzáadják az élesztőt, ami az alapanyag cukortartalmát alkohollá és karbon-dioxiddá alakítja, az utóbbi elpárolog, s így az árpából whisky lett. Desztillálás után alkoholtartalma 55 százalék. Hordóban – legjobb az amerikai tölgy – megérik.
Ezután következik a „blending”, ezt a whiskykészítés igazi mesterei végzik, akik elsősorban szaglókészségükkel, orrukkal dolgoznak. A vegyítés mértéke általában 40 százalék malátawhisky (malt whisky), 60 százalék a főleg kukoricából készült, ízében és illatában jellegtelen gabonawhisky (grain whisky), de az arány akár fordított is lehet. Ez már a „vegyítő” hozzáértésén, ha úgy tetszik, megérzésén múlik. Palackozás előtt a whiskyt skót tavak vizével lágyítják, és átszűrik.
A blended whisky ismertebb fajtái a könnyű Highlands (Felföldi), a jellegzetesen malátaízű Lowlands (Skót síksági), a testes Campbeltown és az Islay vidékén készült illatos whisky. Közöttük a különbséget a melegítés hőfoka és a hozzájuk kevert anyagok adják. A Scotchnak nevezett skót whisky 43 százalék alkoholtartalmú, három-öt évig érlelik, a legjobb minőség tizenöt-húsz év alatt érhető el.
Hogy ismerte-e a skót whiskyt Nagy Péter orosz cár, azt nem lehet tudni, de fennmaradt az a mondása, hogy „minden bor közül legjobb az ír bor”. S ha ebben az esetben bor alatt whiskyt értünk – márpedig azt kell értenünk, méghozzá ír whiskey-t, amit másképp írnak, mint a skótot –, ezzel csak megerősítette azt, amit ír generációk hosszú idő óta vallottak. Akkor már csak az a kérdés, mennyi az a hosszú idő. Egyesek szerint ezer év, mások megelégszenek ötszázzal. Az írek azt állítják, a francia brandy is annak köszönheti létezését, hogy ír misszionáriusok vitték el a desztillálás titkát Franciaországba. Különben hogy lehetne megmagyarázni a hasonlóságot a whisky-whiskey kelta alapszava, az usquebaugh és a francia eau-de-vie között: mindkettő jelentése „az élet vize”.
A XIX. század vége óta, amióta a skótok a blended whiskyvel meghódították a világpiacot, a különleges ízű ír whiskey kevésbé kelendő. Az írek azonban, bár a hazai adó emelkedett, kitartanak saját whiskeyjük mellett.
Not a drop is sold until seven years old, vagyis egy cseppje sem eladható, amíg nem lesz hétéves. Amit egy ír mondás magyaráz: a whiskey készítéséhez egy ember hét napja és a whiskey két éve szükséges, de a whiskey csak hét év elteltével lesz érdemes a nevére. S van, amit tíz, tizenkét, tizenöt évig érlelnek, karamell hozzáadásával ízesítenek, kevés vízzel hígítanak. Bár készül már Írországban is blended whiskey, az Irish Punch (ír whiskey, citromhéj, cukor és forró víz) s a világszerte ismert Irish Coffee alapja az eredeti, hosszan érlelt ír whiskey.
Az amerikaiak a whiskeyt – amit ott is úgy írnak, mint Írországban – nemzeti italnak tekintik. Igaz, az alapító atyák nem whiskey-ivók voltak: az északi bevándorlók éppen úgy, mint lent délen a virginiai urak inkább a sört és a bort, esetleg a rumot és az Applejacket, az almapálinkát kedvelték. A whiskeyt skót és ír bevándorlók honosították meg Pennsylvaniában. A vadnyugat meghódítói, a pionírok számára nélkülözhetetlen volt a whiskey, azzal előzték meg a betegséget, gyógyították a kígyómarást, s feledtették esténként a saloonokban az egész napi kemény munkát.
A meghódított termékeny földeken bőven termett gabona, de értékesítése gondot jelentett. Az utak rosszak voltak, esős évszakban járhatatlanok, nehéz volt eljutni a távoli piacokra. Ésszerű volt tehát itt is áttérni a whiskey-készítésre, s Pennsylvaniától Kentucky-ig kiépültek a desztillálóüzemek. A New York-i rumkészítők, amikor a whiskey már kezdett konkurenciát jelenteni, megpróbálták megakadályozni, hogy a termék bejusson államukba, ez azonban nem sikerült. A whiskey megnyerte a versenyt, kiszorította a rumot a piacról.
1784-ben Georgetownban, Kentucky államban Elijah Craig baptista lelkész lepárlóüzemet létesített, s az ott kukoricából készített whiskey-t a környékbeliek megyéjükről Bourbon County Whiskeynek nevezték. Kentucky lett az igazi amerikai whiskey szülőhazája. S ahogy az amerikai whiskeygyártás jelentősen növekedett, 1791-ben a pénzügyi nehézségekkel küzdő Washington elnök adót vetett ki a whiskey-re, és milíciát rendelt ki az adó behajtására. Intézkedése komoly tiltakozást váltott ki, amit némi túlzással forradalomként, Whiskey Rebellionnak emlegettek. A farmerek méltatlankodtak amiatt, hogy a kormány beavatkozik magánügyeikbe. Sokan szedték a sátorfájukat, felkerekedtek, s elindultak nyugatra, Kentucky és Pennsylvania addig még feltáratlan területei, Indiana déli része és Illinois felé, mert könnyebbnek tartották szembenézni az ellenséges indiánokkal, mint a baráti adószedőkkel.
Végül jól jártak, mert megtalálták a Pennsylvania nyugati részén, Kentuckyn, Indianán és Dél-Illinoison át a föld alatt húzódó, Marylandben felbukkanó mészkővonulatot, s az azt borító tiszta víz különösen alkalmasnak bizonyult desztillálásra. Ma az amerikai desztillálóüzemek nyolcvan százaléka ebben az öt államban található, s az ott készített Bourbon, aminek a gyártása messze túllépte Kentucky határát, az Egyesült Államok whiskey-termelésének több mint ötven százalékát adja.
A Bourbont két évig érlelik fahordóban, s ha keverik, a hozzáadott anyag is csak Bourbon lehet. A tiszta Straight Bourbon, az Amerikában legjobban fogyó whiskey nehéz, száraz, testes, a Blended Straight Bourbon könnyebb ital.
A másik kedvelt whiskeyféleség a Pennsylvaniában és Marylandben árpából készülő és főleg ott fogyasztott Rye Whiskey. A tiszta Straight Rye is legalább két évig hordóban érik, az ír whiskeyhez hasonló, nehezebb a Bourbonnál, a Blended Rye gyakran más fajták hozzáadásával készül, könnyebb, kevésbé jellegzetes ízű.
A huszadik század elejére a whiskey-készítés már komoly üzletet jelentett. 1911-ben a termelés százmillió gallon (körülbelül négyszázmillió liter) volt, amit csak 1951-ben sikerült újra elérni. Közben 1920-tól tizenöt évig szesztilalom volt az Egyesült Államokban, s ahogy megszűnt, nem jelentett különösebb nehézséget munkába állítani a beporosodott desztillálókészülékeket. Az ötvenes évek elejére a termelés már meghaladta a kétszázmillió gallont. Azóta a whiskeygyártás – figyelembe véve az érlelés idejét – utolérte önmagát, százmillió gallon évi termelés mellett hasonló mennyiség kerül az értékesítőkhöz azokból a raktárakból, ahol a whiskeyt érlelik.
Kanadában a whisky (itt is „skótosan” írják) gyártása a XIX. század elején kezdődött. Ez a könnyű fajta az egyes gyártók ízlése szerint adagolt kukorica-, rozs-, búza-, esetleg árpacsíra keverékéből készül, ízesítőanyagok hozzáadásával. Négy, hat, nyolc, tíz, tizenkét évig érlelik a kanadai whiskyt, ízét, jellegét tekintve a skót és az amerikai fajták közé sorolható. 45 százalékos alkoholtartalommal palackozzák. Világszerte népszerű, másfélszáz országba exportálják.
A whisky-t (whiskey-t) kedvelők között vita folyik: tisztán, vízzel, szódával, jéggel? Ebben nehéz állást foglalni. Talán elég annyi: az angolok általában kevés vízzel hígítva, jég nélkül isszák, az amerikaiak jéggel és szódavízzel, a skótok inkább tisztán, jég nélkül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.