Megérkezett hozzánk is a világ egyik legismertebb lánca, és már hallom is füleimmel a fél percig tartó rendelést, amelyben elmondjuk, hogy milyen mennyiséget kérünk, milyen kávéból, milyen sziruppal, milyen habbal, hidegen vagy melegen. Mindig örülök annak, ha az emberek a kávét kortyolgatják, mert egy részük biztosan felfedez benne valami új ízt; de ha a lefőzött italok döntő többsége szirupokkal, ízesítéssel kerül ki a fogyasztókhoz, akkor nem biztos, hogy a kávé ízében merülnek el. Pedig mégis csak a kávé lenne a kávézó alapja!
Egy hete, péntek délután jöttem hazafelé a sztrádán. Délelőtt 5 kávézót jártam be Triesztben, mindenhol egy feketét kértem, sehol nem ízesítettem: ismert márkákat kóstoltam a helyi szabályok szerint elkészítve. Nem mondom, hogy mindegyik tökéletes volt, de mindegyik megütött egy bizonyos szintet, a kávékészítés szabályait betartották. Sokat írtam már az őrlési finomságról, a tömörítés fontosságáról, a 20-30 másodperces időszükségletről, a kinézetről. Ahogy említettem, 5 kávén már túl voltam, és egy pörkölőben is kóstolgattam kávét (ezeket úgy, mint a bort; nem feltétlenül lenyelve), így nem gondoltam arra, hogy hazafelé jövet kávét kell innom. Mégis elcsábultam: új beruházásként jelent meg legnagyobb kúthálózatunkba szervesen illeszkedve egy, a minőséget zászlajára tűző étterem, mely a kávéra látványosan sok figyelmet fordít: két darab kétkaros, hagyományos gép feszít a két darab kéttartályos, két különböző kávé friss őrlésére alkalmas daráló mellett. Na, ezt kipróbálom! Az nem lehet, hogy itt ne figyeljenek oda a minimálisan betartandó követelményekre!
Eddig is értek már csúnya meglepetések: pl. amikor az általunk forgalmazott, saját receptúrájú kávét, gondolom, jobbá akarta tenni a kávét főző hölgy, hogy egy második főzetet is lepróbált vele; vagy amikor az olaszos nevű étterem jó nevű olasz kávéja 6-7 másodperc alatt érkezett meg a csészébe. (Tükörként jól lehetett használni.) Ez a mostani élményem mindent felülmúlt. Gondolom, nagy lehetett a sietség, bár rajtam kívül senki nem volt az étteremben.
A pult mögött álló hölgy megtöltötte az egykifolyós kart, felhelyezte a kávéfőzőre, megnyomta a gombot, és…
2, azaz kettő, azaz KETTŐ másodperc alatt csordultig lett az én kis csészém. Ez eddig a csúcs! Ennél gyorsabbat még nem láttam. Megkérdeztem a hölgyet, komolyan gondolja, hogy ez az én kávém; azt válaszolta, persze. Mire én: „nem jött le ez gyorsan egy kicsit?” Válasz: „nem, ez így van beállítva.”
És innentől kezdődik a honi vendéglátás szokásos körizéje: nincs elég vendég, tehát nem éri meg folyton kimenni az adott helyre és beállítani a gépeket; ha ilyen a minőség, a vevő ezt észleli, nem tér be többet, tehát nem lesz elég vendég…
Ki kezdje a változtatást? Szerintem egyértelmű a válasz: az, aki kínál, a vevő meg majd (remélem) reagál. Bízom minden új kezdeményezésben: hátha tanultak az eddigi hibákból!
Tanuljunk mi is! Jó kávézást!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.