A kötelező üvegvisszaváltási rendszer 2024. január 1-jén lépett életbe, melynek értelmében a kólás dobozok és az ásványvizes palackok is betétdíjasak lettek, azaz ötven forinttal többet kell fizetni értük a boltban. Ezt a pénzt, azaz a betétdíjat azonban visszakapja a vásárló, ha az italcsomagolást sértetlenül visszaviszi a boltba, vagy elhelyezi a REpont automatákba.
A gyártók júliusig kaptak haladékot, a határidő pedig lejárt, így már csak olyan palackokat hozhatnak forgalomba, melyek rendelkeznek a speciális vonalkóddal és megtalálható a címkén a betétdíjat jelző 50 Ft-os embléma. Sok helyen azonban még kaphatók nem visszaváltható műanyag palackok és ez is okoz némi gondot, ugyanis ezeket a palackokat érthető módon nem fogadják el az automaták. Nem csak ez azonban a probléma, amelyet a vásárlók tapasztalnak.
A rendszer júliusi újraélesítését követően pár hét alatt 3,5 millióra nőtt a napi visszaváltás, így az újrahasznosítható italcsomagolások jó helyre kerülnek, tehát vissza a körforgásba. A korábbi szelektív rendszerben az italcsomagolásoknak csak a 30-40%-át hasznosították újra. A DRS rendszerben viszont már most naponta több mint százezer sikeres tranzakció történik, aminek a hangolása folyamatban van.
Hamar megtelnek az automaták
Alig pár hete még csak 1-2 millió visszaváltás történt naponta, most azonban már a hárommilliót is meghaladja a visszavitt italcsomagolások száma, ez pedig nem várt problémát okoz. Az automaták számtalan élelmiszerboltnál megtalálhatóak, és előzetes kalkuláció szerint döntöttek a masina méretéről, valamint a visszaváltott palackok elszállításának gyakoriságáról. A MOHU a portfolio.hu-nak eljuttatott válaszából kiderül, hogy az egyes kereskedelmi láncok alulbecsülték a várható napi visszaváltások számát, így ezeket felül kell és vélhetően felül is fogják vizsgálni.
A visszaváltó automata nehezen olvassa be a QR-kódot
A kötelező üvegvisszaváltás során lehetőség van arra, hogy a betétdíjat a számlánkra utalja a rendszer, ehhez pedig le kell tölteni a REpont applikációt, regisztrálni és megadni a számlaszámunkat. Az alkalmazás ezután generál egy QR-kódot, amit be kell mutatni a visszaváltás előtt, ám sok automatánál gondot okoz ennek a beolvasása.
A Portfolióhoz eljutott olvasói panaszok alapján vannak olyan automaták, melyeknél alig lehet a leolvasó alá tenni a telefont, vagy első alkalommal nem ismeri fel a gép a QR-kódot. Ezt a problémát úgy próbálta orvosolni a MOHU, hogy az applikáció automatikusan megnöveli a beolvasás idejére a telefon képernyőjének fényerejét a jobb olvashatóság érdekében.
Lassan érkezik meg a visszaváltási díj a számlára
Már meghaladta az 500 ezret a REpont applikációt letöltők száma, és jelenleg az ügyfelek 10-12 százaléka él az azonnali visszautalás nyújtotta lehetőséggel, de ebben is növekedés várható a cég szerint. A visszaváltási díj számlára történő utalása egyébként magyar fejlesztés, ugyanis Európában máshol még nincs lehetőség ilyesmire. Ennek köszönhetően a visszaváltás után fél perccel később már a bankszámlán van a betétdíj összege, azonban előfordulhatnak fennakadások, amikor a tranzakció hosszabb időbe telhet, ha extrém magas a rendszer terheltsége.
Az automata nem fogadja el a palackot
A kötelező visszaváltás során csakis az ép italcsomagolásokat fogadja el az automata. Ha a palack valóban visszaváltható, tehát megtalálható rajta a betétdíj emblémája, akkor is lehetnek fennakadások. Előfordulhat, hogy az automata kisebb sérülések, esetleges szennyeződések esetén nem ismeri fel elsőre a palackot és csak többszöri próbálkozás után fogadja el azokat.
A jogszabály szerint a kötelező üvegvisszaváltásban érintett, betétdíjas termékek közé tartoznak az 1 dl és 3 liter közti űrtartalmú, üveg-, fém- és műanyag palackos és dobozos italok, melyeken ott szerepel a visszaváltást jelölő logó is. Ilyenek például a kólák vagy ásványvizek, sörök és energiaitalok, valamint egyes borok is, de vannak kivételek.
Nem betétdíjas, és így nem is visszaválthatóak a következő termékek:
Borítókép: Shutterstock
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.