Az eredeti Baklava
Mirinda-szelet
Madártejszelet
Csülkös bableves, ahogy Gáspár Bea készíti
Körömpörkölt csülökkel
Klasszikus stíriai metélt
Almás pite - a hagyományos recept
Klasszikus császármorzsa baracklekvárral
Kapros tökfőzelék virslivel
Finomfőzelék
Dödölle - az eredeti recept
Mákos guba
Sárgaborsóleves füstölt hússal
Szilvás gombóc hagyományosan
Krémes spenótfőzelék
A legjobb palacsintatészta
Mézes-mustáros csirkemell
Rakott karfiol (a klasszikus recept)
Brokkolikrémleves, ahogyan mi szeretjük
Rakott zöldbab darált hússal
Érdekességek

Így manipulálnak a boltok vásárlás közben, észre sem veszed és többet költesz, mint tervezted

A vásárlás során elköltött összeget sok minden befolyásolhatja. Ha nem írunk bevásárlólistát, vagy éhesen megyünk a boltba, akkor sanszos, hogy többet költünk majd, mint terveztük. Nemcsak rajtunk múlik azonban a végösszeg mértéke, ugyanis a boltok is alkalmaznak néhány pszichológiai trükköt.

Sokan érezhettük már azt, hogy hiába a bevásárlólista, hiába az eltökélt szándék, hogy most nem veszünk semmi feleslegeset, mégis becsúszik egy-egy nem várt tétel a kosárba, és többet fizetünk a kasszánál, mint terveztük. Természetes dolog, hogy az ember megkíván valamit a boltban, egy friss édes péksüteményt, egy zacskó rágcsálnivalót, egy szelet csokit vagy egy doboz üdítőt, és habár nem szükség, mégis megvesszük, hogy kényeztessük magunkat.

Bolt vásárlás kosár
Ha nem figyelsz, többet költesz a boltban, mint tervezted FOTÓ: DRAZEN ZIGIC / SHUTTERSTOCK

De vajon valóban természetes vágy, hogy akarjuk ezeket? Nem csak a boltok pszichológiai trükkjének esünk áldozatául?

Így manipulálnak a boltok vásárlás közben

1. Már a bejáratnál érezni a pékség illatát

Nem véletlen, hogy a pékség rendszerint a boltok hátsó traktusában található, ugyanis kenyeret, zsemlét, édes vagy sós péksüteményt szinte mindenki vásárol, sőt a munkások, diákok reggelente szinte csak ezért térnek be a boltokban. Mivel a pékség a bolt végén van, ezért át kell sétálni az üzlettéren, és óhatatlanul megakad a szemünk egy-egy csokin, eszünkbe jut, hogy vegyünk egy doboz kefirt, joghurtot vagy kólát, és máris nem csak a kakaós csigával állunk be a pénztárhoz. Ezt megfejelik még azzal, hogy a szellőztetésnek köszönhetően sok üzletnél a bejáratnál is érezhető a frissen sült pékáru vonzó illata.

2. Jobb oldalra kerülnek a hangsúlyosabb termékek

A boltokban kialakított polcsorok vezetik a vásárlókat, és sokan követik a "kiszabott" irányt, így nem véletlen, hogy az egyedi akciók, különleges termékek és állványok ezen az útvonalon vannak elhelyezve. Az is jellemző, hogy a jobb kezünk felől vannak elhelyezve azok a termékek, melyekre a bolt szeretné ráirányítani a figyelmünket. Érdemes változtatni a bejárt útvonalon, mert így biztosan felfedezhetünk új termékeket.

3. Nincs kicsi kosár, kis bevásárlókocsi

A Lidlben sokáig nem volt bevásárlókosár, csak kocsi, míg más helyeken a bevásárlókocsiból is csak egy méret érhető el. Aki keveset vásárol, annak is ezt kell használnia, ám egy nagy kosár vagy kocsi pont azt a célt szolgálja, hogy a vásárló sok mindent belepakolhasson. Ez azonban kétélű fegyver, mert akkor is többet teszünk a kosárba, a kocsiba, ha amúgy nem is akartunk sokat vásárolni.

4. Szemmagasságban vannak a termékek

Biztosan tapasztaltad már, hogy egy-egy kedvenc terméked vagy a legfelső vagy a legalsó polcon van, azaz nem épp kényelmesen elérhető. Okkal kerül egy termék legalulra, míg egy másik szemmagasságba. Általában az a jellemző, hogy a drágább termékek kerülnek szemmagasságba, azokat a legkönnyebb elérnie a vásárlóknak. Érdemes mindig körülnézni, és mivel egy-egy termékből általában többfélét is kínálnak a boltok, megvizsgálni a különféle márkákat, azok árait.

5. Rövidülnek a pénztárszalagok

Nem az egyéni vásárlások mértékét, hanem a bolt forgalmát igyekeznek maximalizálni azzal, hogy a pénztáraknál lévő szalagok rövidek, és nem olyan hosszúak, mint régen. Ennek a magyarázata a Bild szerint, hogy a boltok szeretnék minél gyorsabban kipörgetni a vásárlásokat, hogy a vevők ne ácsorogjanak sokáig a kasszáknál. Egy rövid szalag hamar elér a pénztároshoz, de nem is fér fel rá sok termék, így a vásárlónak folyamatosan pakolnia kell rá, miközben a kasszázás már megkezdődik. Nem véletlen, hogy sokan stresszesek, kapkodnak a kasszánál és inkább az önkiszolgálót választják.

 

Ajánlott tartalmak

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.

Hozzászólások (0)

LegfrissebbTörlés
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Friss sztorik

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Mindmegette Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.