Ezek a mozgó ABC-k egyszerre kínálták a helyhez kötött boltok kényelmét és egy kezdetleges házhozszállítás élményét, bár az akkori terminológia nem ezt használta. A járművek meghatározott útvonalakon közlekedtek, és lehetőséget biztosítottak előrendelésre is.
Az első ilyen autóbuszt az Ikarus 1976-ban mutatta be. Az Ikarus 266-os modellje volt az alapja az Észak-Budai Munkás ÁFÉSZ által 1977-ben elindított „pilot projektnek”. Az autóbusz belső kialakítása és csökkentett ablakmagassága a kereskedelmi funkciókhoz igazodott. A következő években az Ikarus több továbbfejlesztett verziót készített, például az NDK exportjára szánt 260.89-es és a hazai piacra szánt 260.90-es modelleket.
A mozgó ABC-ket a Belkereskedelmi Szállítási Vállalat birtokolta, de a helyi Füszértek és ÁFÉSZ-ek biztosították az árukészletet, valamint bérelték a járműveket. Az eladótér kialakítása egyszerű és praktikus volt: a vásárlók a busz hátulján szálltak fel, a vezető mögött fizettek, majd az első ajtón távoztak. Egyes buszokon külön pénztáros is dolgozott.
Az 1980-as években a BKV által leselejtezett buszokat gyakran alakították át mozgó boltokká. A járműveket hűtőberendezésekkel is felszerelték, hogy háztartási és vegyicikkek széles skáláját kínálhassák. Az 1990-es évekre azonban ezek a boltok kezdtek kiszorulni a forgalomból, részben az új lakótelepek növekvő ellátottsága miatt.
A mozgó boltok különleges fejezetet jelentenek Budapest és az egész ország kereskedelmi történetében. Az Ikarus mozgó ABC-i nemcsak a modern logisztikai megoldások előfutárai voltak, hanem egy olyan korszak szimbólumai is, amikor az innováció kézzelfogható változásokat hozott az emberek mindennapjaiba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.