Az eredeti Baklava  recept
Az eredeti Baklava
Gőzgombóc vaníliasodóval és mákkal recept
Gőzgombóc vaníliasodóval és mákkal
Klasszikus császármorzsa baracklekvárral recept
Klasszikus császármorzsa baracklekvárral
Szilvás gombóc hagyományosan recept
Szilvás gombóc hagyományosan
Rakott zöldbab darált hússal recept
Rakott zöldbab darált hússal
A legjobb palacsintatészta recept
A legjobb palacsintatészta
Brokkolikrémleves, ahogyan mi szeretjük recept
Brokkolikrémleves, ahogyan mi szeretjük
Mákos guba  recept
Mákos guba
Krémes spenótfőzelék recept
Krémes spenótfőzelék
Vadas marha recept
Vadas marha
Kapros tökfőzelék virslivel recept
Kapros tökfőzelék virslivel
Sárgaborsóleves füstölt hússal recept
Sárgaborsóleves füstölt hússal
Madártejszelet recept
Madártejszelet
Mézes-mustáros csirkemell recept
Mézes-mustáros csirkemell
Csülkös bableves, ahogy Gáspár Bea készíti recept
Csülkös bableves, ahogy Gáspár Bea készíti
Amerikai almás pite sós karamellel recept
Amerikai almás pite sós karamellel
Mirinda-szelet recept
Mirinda-szelet
Klasszikus stíriai metélt  recept
Klasszikus stíriai metélt
Almás pite - a hagyományos recept recept
Almás pite - a hagyományos recept
Rakott karfiol (a klasszikus recept) recept
Rakott karfiol (a klasszikus recept)
A 20. század második felében, amikor Budapest peremkerületeinek kereskedelmi ellátottsága még korlátozott volt, az állam innovatív megoldással állt elő: élelmiszerboltokat alakítottak ki autóbuszokon.

Ezek a mozgó ABC-k egyszerre kínálták a helyhez kötött boltok kényelmét és egy kezdetleges házhozszállítás élményét, bár az akkori terminológia nem ezt használta. A járművek meghatározott útvonalakon közlekedtek, és lehetőséget biztosítottak előrendelésre is.

Az első prototípus és az Ikarus szerepe

Az első ilyen autóbuszt az Ikarus 1976-ban mutatta be. Az Ikarus 266-os modellje volt az alapja az Észak-Budai Munkás ÁFÉSZ által 1977-ben elindított „pilot projektnek”. Az autóbusz belső kialakítása és csökkentett ablakmagassága a kereskedelmi funkciókhoz igazodott. A következő években az Ikarus több továbbfejlesztett verziót készített, például az NDK exportjára szánt 260.89-es és a hazai piacra szánt 260.90-es modelleket.

ABC busz
 

Működési modell és használat

A mozgó ABC-ket a Belkereskedelmi Szállítási Vállalat birtokolta, de a helyi Füszértek és ÁFÉSZ-ek biztosították az árukészletet, valamint bérelték a járműveket. Az eladótér kialakítása egyszerű és praktikus volt: a vásárlók a busz hátulján szálltak fel, a vezető mögött fizettek, majd az első ajtón távoztak. Egyes buszokon külön pénztáros is dolgozott.

ABC Busz
FOTÓ: IKARUS ARCHÍVUM

Fejlődés és átalakulás

Az 1980-as években a BKV által leselejtezett buszokat gyakran alakították át mozgó boltokká. A járműveket hűtőberendezésekkel is felszerelték, hogy háztartási és vegyicikkek széles skáláját kínálhassák. Az 1990-es évekre azonban ezek a boltok kezdtek kiszorulni a forgalomból, részben az új lakótelepek növekvő ellátottsága miatt.

ABC busz
FOTÓ: IKARUS ARCHÍVUM

Örökség és jelentőség

A mozgó boltok különleges fejezetet jelentenek Budapest és az egész ország kereskedelmi történetében. Az Ikarus mozgó ABC-i nemcsak a modern logisztikai megoldások előfutárai voltak, hanem egy olyan korszak szimbólumai is, amikor az innováció kézzelfogható változásokat hozott az emberek mindennapjaiba.

 

Ajánlott tartalmak

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.

Hozzászólások (0)

LegfrissebbTörlés
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Friss sztorik

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Mindmegette Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.