Az elmúlt években jelentősen megváltoztak a fogyasztói szokások. Egyre többen vásárolnak élelmiszert online, a hagyományos bolti „sorban állós” lehetőség helyett. De vajon a bevásárlásnak melyik módja kínál jobb megoldást és értéket a vásárlók számára? Utánajártunk!
Az online élelmiszer-vásárlás egyik kiemelkedő előnye kétségtelenül a kényelem. Néhány kattintással akár egész hétre bevásárolhatunk, és még csak ki sem kell mozdulnunk az otthonunkból. A megrendelt csomagot az esetek többségében még aznap házhoz is szállítják.
Az online bevásárlás vitathatatlanul költséghatékony módszer, hiszen nem csábulunk el a sorok között, és nem veszünk meg olyan árut, amit eredetileg nem terveztünk. Sokan gondolják, hogy az online vásárlás drágább, hiszen a szállítási költséget is nekünk kell fizetni. Valójában az online vásárlással nem csupán üzemanyagköltséget, de értékes időt is spórolhatunk. Főként, ha a bolt viszonylag nagyobb távolságra helyezkedik el az otthonunktól. Ez esetben szinte bizonyos, hogy a szállítási költség alacsonyabb, mint amennyit az autó fogyaszt az oda-vissza úton.
A webshopok kínálatában mindig egyértelműen láthatók a termékek árai, az akciók, ugyanakkor a boltokban a polcok között tologatva a bevásárlókocsit, nem mindig figyeljük az árakat, inkább a kínálatra összpontosítunk.
Az online vásárlás a boltival szemben átláthatóbb, részletesen látjuk a bevásárlókosárban a termékeket és azok árait, és még a fizetés előtt a vásárlás összegét is. Módosíthatunk is rajta, mielőtt rákattintunk a fizetés gombra. Ezzel a módszerrel átgondoltabban, költséghatékonyabban vásárolhatunk, és persze az sem elhanyagolható indok, hogy elkerülhetjük a bolti bevásárlásokra jellemző meggondolatlan vagy felesleges termékvásárlást.
Kétségtelen, hogy a webáruházak többsége kiszállítást díj ellenében teljesíti a vásárlást. Regisztrációra, ezzel a személyes adataink megadására köteleznek a megrendelések leadásához. A szállítási költség a benzinárhoz viszonyítva elhanyagolható, ám idővel összeadódnak.
Előfordulhat, hogy az adott áru csak korlátozott mennyiségben vagy egyáltalán nem áll rendelkezésre, amit nem látunk, amikor a kosárba tesszük a terméket. Az is megtörténhet, hogy a termékskála közel sem annyira széles, mint a szupermarketekben. Sok online kereskedő a szupermarketekkel azonos, hatalmas termékpalettával büszkélkedik, mégis előfordulhat, hogy az adott termék vagy márka nem elérhető a webshopban.
Megtörténhet, hogy csak a megrendelés elküldését, a fizetést követően derül ki, hogy a vásárolni kívánt termékből nincs raktáron, és akár napokban kerülhet annak beszerzése.
Amikor boltban vásárolunk, minden érzékszervünket használhatjuk a termékek kiválasztásakor. Látjuk, megtapinthatjuk, néha meg is ízlelhetjük, megszagolhatjuk a megvásárolni kívánt áruféleséget, magunk ellenőrizhetjük azok minőségét. Ez különösen hasznos a friss termékek, zöldségek, gyümölcsök, húsféleségek, péksütemények esetében.
A szupermarketben azonnal megkapjuk az árut, nem kell várnunk, hogy kiszállítsák a címünkre. Kifizetjük, hazavisszük és azonnal fel is használhatjuk. Szállítási díjjal sem kell kalkulálnunk.
A bolti bevásárló körút ugyanakkor időigényes és kimerítő lehet, főként, ha a legforgalmasabb idősávokban tudunk időt szakítani rá. A szupermarketbe el kell jutnunk, a termékeket keresgélve körbe kell járnunk gyakran az egész boltot. Ide-oda cikázva keressük az árut, nem csupán a többi vásárló, hanem a polcok között is. Ha nem írjuk fel, el is felejthetünk ezt-azt.
A keresgélést követően könnyen lehet, hogy hosszú, kígyózó sort kell végigállnunk a kassszánál. Próbálkozhatunk persze az önkiszolgáló kasszáknál is, de eleinte az sem egyszerű feladat. A kosárból felrakjuk az árukat a futószalagra, aztán ismét a kosárba vagy a bevásárlókocsiba, majd a fizetést követően a saját bevásárló táskánkba, végül az autóba. Ha gyalog érkeztünk, cipelhetünk haza mindent kézben. És akkor még otthon is mindent el kell pakolni a szekrényekbe, fiókokba, hűtőbe.
A személyesen intézett bevásárlás másik hátránya, hogy gyakran veszünk meg olyan termékeket, amiket eredetileg nem akartunk, de megláttuk a polcon, és mégis úgy éreztük, nem hagyhatjuk a boltban. A szuper- és hipermarketek tudatosan rendezik a polcokat úgy, hogy további vásárlásra ösztönözzenek. Így a számla a végén sokkal magasabb lehet, mint amit eredetileg terveztük.
Jóllehet mind az online, mind a bolti élelmiszer-vásárlásnak megvannak az előnyei és hátrányai, mindenkinek magának kell eldöntenie, számára melyik előnyösebb és kényelmesebb módszer. A fenti szempontok segíthetnek a mérlegelésben. Természetesen választhatjuk a „hibrid" megoldást is, vagyis hogy bizonyos dolgokat online, míg másokat offline, személyesen szerzünk be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.