Egy csapatépítő játék általában nem ugyanazt jelenti a csapatnak, akik részt vesznek a programokban, és megint mást a vezetőnek, akinek kimondott céljai vannak egy csapatépítő program megszervezésekor, amikor megrendelnek egy ilyen szolgáltatást. Egy csapatépítő tehát akkor lesz sikeres, ha mindkét fél tagjainak tetszését elnyeri, ha úgy épül fel, olyan elemeket tartalmaz, hogy mindenki igényeit és céljait figyelembe veszi, megfelel a különböző elvárásoknak.
Egy csapat azt várja, hogy az adott program legyen könnyed, szórakoztató és semmi esetre ne legyen erőltetett, ne kerülhessenek kényelmetlen helyzetekbe. Egy vezető pedig természetesen azt szeretné, hogy tényleg megtörténjen a kollégák közötti együttműködés fejlesztése úgy, hogy az eredményeknek a későbbi munkafolyamatok során is érezhető pozitív hatása legyen.
Fenti elvárásoknak együttesen az élményalapú és játékos csapatépítő programok tudnak csak igazán megfelelni. Az ilyen típusú programokban alakítható ki egy olyan közös halmaz, amiben elegendő eszközzel rendelkezünk ahhoz, hogy az elérendő célok jó hangulatban valósulhassanak meg.
Fontos tudni, hogy a csapatépítő játékok nem összekeverendők a csapatépítő tréningekkel, ahol nem az élményen van a hangsúly, hanem a felmerülő problémák célzott megszüntetésén és a kihasználatlan képességek felfedezésén van a hangsúly. A játékos csapatépítés azonban kötetlenebb formában segíti elő a csapaton belüli kooperációt.
A részvevők szempontjából remek programnak mondható egy közös vacsora, italozás, esti buli, esetleg egy quadozás vagy éppen terepjáró vezetés. Ezekkel alapvetően nincs probléma, ha csak a felhőtlen, közös kikapcsolódás és szórakozás a cél, de nyilvánvalóan nem aknázza ki teljesen a csapatépítésben rejlő lehetőségeket, és a komplexebb fejlesztési célkitűzések sem valósulnak meg maradéktalanul. Igazi értéket teremtő csapatépítésről akkor beszélhetünk, ha az élményfaktor mellett előrelépés történik az adott csapat jól funkcionáló közösséggé formálásában is.
Egy jó csapatépítőhöz számos fontos elem szükséges, melyeket megfelelő arányban kell a programba „kevernünk” ahhoz, hogy kreatív és élményközpontú közegben történhessen meg a szintlépés a csoportdinamikában. Szemléletesebben egy jól szervezett program olyan, mint egy különleges koktél, egy séf által kreált gasztronómiai különlegesség, vagy egy parfümkészítő által megalkotott illat, ahol minden egyes összetevő harmóniában van, és létrejön az egyensúly.
De mik is azok az összetevők, azok a kihagyhatatlan alapanyagok, amiket megfelelő arányban kell vegyítenünk ennek a bizonyos egyensúlynak az eléréséhez?
Minden csapat egyénekből áll. Különböző képességekkel, habitussal és erősségekkel rendelkező egyéniségek alkotnak minden társaságot. Minden csapatban vannak vezető típusok, kreatívan gondolkozók, versenyszellemmel jobban és kevésbé megáldott tagok, jó stratégák, sportos alkatok, éles logikával rendelkezők, ügyes kezű, gyakorlatias ezermesterek, vizuálisan fejlettek, szellemes mókamesterek, és még sokáig sorolhatnánk.
A feladatokat úgy kell kialakítani, hogy a megoldásaik során mindenki érezhesse, hogy jó valamiben, és az egyéni képességéit latba vetve hasznos tagja tud lenni a csapatnak.
Példaként említhető egy filmforgatós csapatépítő játék, ahol lesz, aki a rendezésben jeleskedik, mások a forgatókönyvírásban, a látványvilág megálmodásában, a szövegírásban, vagy a felvételek elkészítésében találják meg a hozzájuk illő feladatot. A szerepléstől nem elzárkózó tagok lesznek a filmek főhősei, de a kevésbé exhibicionista kollégák is komoly szerepet vállalhatnak a garantáltan sok nevetéssel járó, minőségi alkotásban.
Egy hatékony csapatépítő annyival alapvetően több egy „átlagos” élményprogramnál, hogy kimozdítja a résztvevőket a komfortzónájukból. Természetesen ezt nem erőltetetten és direkt módon érjük el, hanem olyan kihívásokkal, amelyek ugyan teljesíthetők, de nem igényelnek komoly előzetes tudást vagy képzettséget, és ösztönösen egy másfajta hozzáállást hoznak ki a csoport tagjaiból.
Nagyon fontos azonban, hogy a résztvevők a komfortzónájukból kilépve se érezzék magukat kellemetlenül, a feladatok ne keltsenek bennük rossz érzéseket, óvatosan bánjunk a határokkal.
A tematika és a játék alapja legyen könnyen érthető, legyen egyértelmű a program és a játék célja. Ha egy játékot vagy feladatot sokáig kell magyarázni, bizonyosan nem a jó irányba mozdítjuk a hangulatot, nehézkessé és unalmassá válhat a program, a résztvevők érdeklődését könnyen elveszíthetjük.
Törekedjünk tehát, hogy a komplexebb programoknak is legyen egy világos, áttekinthető kerete, ami segít az elindulásban, az érdeklődés felkeltésében. A játékban előre haladva a csapatok maguk jöhessenek rá az apró részletekre, a feladatokban rejlő további lehetőségekre és az egyre kidolgozottabb stratégiákra. Végső soron az a csapat nyeri a játékot, amelyik a legjobban beleássa magát egy-egy feladat minőségi megoldásába.
A játékokok kitalálásánál azt tartsuk szem előtt, hogy a feladatokat csak közösen, szorosan együttműködve lehessen magas színvonalon és jól megoldani. Mindenki érezze a felelősséget, és találja meg a lehetőséget a saját képességei kihasználásában, amivel erősítheti a csapat teljesítményét.
A feladatok teljesítése közben a résztvevők érezzenek kellő motivációt, hogy kihozzák magukból a maximumot, miközben a tagok egymást segítve, összehangolt munkával teljesítik a kihívásokat.
Fontos háttértevékenység, melyet csak a jól képzett személyzet tud elvégezni. A felkészített műsorvezető, a moderátorok és az animátorok szerepe elengedhetetlen egy sikeres program lebonyolításához.
Nem elég a játék minden elemét ismerniük, de kedves határozottsággal kell segíteniük a csapatokat, információkat kell átadniuk és szinte észrevétlenül kell a megfelelő keretek között tartaniuk az eseményeket. Mindvégig kapcsolatban állnak a résztvevőkkel, így munkájuk nagy hatással van a hangulatra.
Nagyon fontos, hogy jól érthető legyen az értékelés alapja, átlátható legyen az a szempontrendszer, amely majd meghatározza a játékos versenyekben kialakuló rangsort, és a csapatok végső helyezését. Ha a célok egyértelműek, és tisztáztuk, hogy milyen kritériumok alapján (Pl.: gyorsaság, kreativitás, pontosság leleményesség) minősíthető a csapatok teljesítmény, akkor az igazságos és mérhető vetélkedés sikerét is biztosíthatjuk.
A csapatok szerezhetnek pontokat, játékpénzt, vagy akár virtuális javakat, a résztvevőknek végig érezniük kell, hogy a feltételek mindenkinél azonosak és az értékelés kikezdhetetlen. Azonban arra is fordítsunk figyelmet, hogy adjunk elegendő szabadságot a csapatok kezébe a feladatok teljesítése során, és ne szorítsuk őket túlságosan szűk korlátok közé.
Nem csak fel kell keltenünk a csapatok érdeklődését, meg is kell tartani azt az egész esemény időtartama alatt. Ez nagyban függhet a program tematikájától, az alapkoncepciótól és a feladattípusok változatosságától.
Legyen mindig valami érdekesség a programban, amivel addig még nem találkozhattak a játékosok. Megismertethetünk velük érdekes munkákat vagy tevékenységeket, elkalauzolhatjuk őket egy másik korba, izgalmas játékrendszert alakíthatunk ki, tervezhetünk látványos díszleteket, használhatunk innovatív, modern eszközöket, vagy állíthatjuk őket rafinált problémamegoldások elé.
Teremtsük meg a lehetőségét annak, hogy a feladatok teljesítése során, előre haladva a játékban folyamatosan pozitív érzések alakulhassanak ki a résztvevőkben. A siker, az öröm, a büszkeség érzése egy-egy akadály leküzdése után nagyon jó hatással lesz a csapatmorálra. Ezeken az érzéseken keresztül sokkal könnyebben ismerik majd fel a csapattagok, hogy egymásnak segíteni, egymást bíztatni, együtt csinálni valamit, aktívan jelen lenni a programban jó, és látható, érezhető eredménye van. Egyre többen éreznek majd rá, hogy nyitottsággal és a játékos énünk előhívásával jó hangulatban, vidáman is lehet küzdeni a közös célokért.
Látható tehát, hogy a legjobb és legélvezetesebb csapatépítő játékok azok, amelyeket minden részletében alaposan átgondolva valósítunk meg. A csapatépítő játékot szervezők pontosan tudják, hogy az egyensúlyt alkotó összetevők mindegyikével milyen hatást érhetnek el. Új élményekkel lepik meg a résztvevőket, és számos lehetőséget teremtenek a csapaton belüli kommunikáció kialakulására, fejlesztésére. A sok apró hozzáadott értékkel gyakorlatilag észrevétlenül, játékosan valósulnak meg a kitűzött célok, és olyan örök emlékekkel mélyülhetnek el, amikről a kollégák még évek múlva is beszélni fognak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.