A kötelező visszaváltási rendszer 2024. január 1-jével indul és az ezer főnél nagyobb népességű településeken működő, 400 négyzetmétert meghaladó eladótérrel rendelkező élelmiszer-értékesítőknél és forgalmazóknál működik majd az automata.
A megjelent kormányrendelet szerint, a kötelezően visszaváltási díjas termékek körébe tartozik a tej- és tejalapú italtermékek kivételével minden üveg-, fém- és műanyag palackos és dobozos, egy deciliter és három liter közötti űrtartalmú italtermék csomagolása, így ezek esetében a gyártók kötelesek a terméken a jogszabályban meghatározott jelölést elhelyezni - közölte az MTI-vel az Energiaügyi Minisztérium (EM) kommunikációs főosztálya.
A visszaváltási díj összege a nem újrahasználható italcsomagolás esetén darabonként 50 forint lesz, az önkéntes visszaváltási díjas termékek és az újratölthető palackok esetén viszont a gyártók határozzák meg a vásárlóknak visszajáró összeget.
A nagy áruházakban és a diszkontláncok üzleteiben szinte mindehol működik majd a visszaváltó rendszer. A SPAR ennek érdekében 345 üzletében visszaváltó automatákat helyez el, ezek segítségével végzik majd az egyutas és újrahasznosítható csomagolások visszavételét.
Hasonló módszert alkalmaz az Aldi is - írja a Telex. A cégnek nincsen 400 négyzetméternél kisebb üzlete, így mindegyik Aldiban megtalálható lesz a visszaváltó automata, sőt sok helyen már megjelentek a kasszáknál a nagy szürke "dobozok".
"A visszaváltási díjas rendszer bevezetését követően a termékek értékesítésekor automatikusan felszámításra kerül majd az addicionális díj, amit a vásárló akkor kap vissza, ha sértetlenül visszahozza az üres göngyöleget, és azt az automatába helyezi el" – tudatta az Aldi.
Az Aldi válasza rávilágít egy olyan részletre, ami eddig kevésbé került a figyelem középpontjába, miszerint a visszaváltható termékek esetén januártól plusz költséget számolhatnak fel a boltok. Azok a termékek, amelyek érintettek lesznek a kötelező vagy az önkéntes visszaváltásban, a csomagolásukon meg lesznek jelölve.
Az Aldi Telexnek adott válaszából kiderül, hogy a visszaváltott csomagolásokért kuponokat kapnak majd a vásárlók, melyeket bármilyen termék vásárlásakor vagy akár vásárlás nélkül is fel lehet majd használni.
A Tescónak összesen 147 db olyan üzlete van, melynek eladótere meghaladja a 400 négyzetmétert, ám a cég a lapnak nem fejtette ki, pontosan hogyan oldják majd meg a visszaváltást. Szintén nem árult el konkrétumokat a Lidl sem, és válaszukban csak annyit közölték, hogy a hulladékkezelő céggel együttműködve megkezdték a felkészülést a visszaváltási rendszer indulására.
Borítókép: Shutterstock
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.