Egy átlag magyar évente 60-80 kiló húst fogyaszt. Sokan kimondták már: túl sok húst fogyasztunk, gyakorlatilag fehérjemérgezésben szenvedünk.
Franciaországban, Svájcban, Olasz- és Németországban nem kilóra veszik a húst, hanem dekára. És ennek nem anyagi oka van. Nem kell lemondani a húsról, de ideje a minőségre koncentrálni a mennyiség helyett.
Ha előre csomagolt felvágottat, szalámit vagy májast veszünk, mindig olvassuk el a címkét! Az áru neve sokat mond, ha például virslinek látszó, különböző fantázianevű termékeket látunk, máris gyanakodhatunk, hogy mi lehet benne. (A Magyar Élelmiszerkönyv pontos leírást tartalmaz arra vonatkozóan, hogy mit értünk párizsi vagy virsli alatt.)
Figyeljünk a hús minőségére, a hústartalomra, az eltarthatóságra, a nettó súlyra. Minél kisebb a só és víztartalom, annál jobb minőségű az áru.
A tartósítószerek, enzimek, műfüst, húspép, színezőanyagok, tehát a nélkülözhető összetevők sora hosszan folytatható, gyakran a hús mennyiségének rovására.
Már ha tehetjük, hiszen az előre csomagolt felvágottakhoz képest a felvágottas csemegepult egy kisebb elvarázsolt kastély. Van fogalmunk arról, hogy mit tud az uzsonnafelvágott vagy a zöldséges tavaszi? Kevés realitása van annak, hogy elkérjük a rudat, és megnézzük, mit tartalmaz és mikor jár le a szavatossága, ugye? Marad a bizalom, a tapasztalat és a minőségi termékek előnyben részesítése, némi vizuális preferencia, utánajárás. Ha igazán jót szeretnénk, de nem tudjuk megfizetni, vegyünk ritkábban, de akkor minőségi árut.
A hűtőpultokból árult, előre csomagolt húsokkal egy fokkal könnyebb a dolgunk, hiszen a tarja az tarja, a csirkemell csirkemell, túl sok variáció nincs. Figyeljünk a hús színére, a címkére, a hús eredetére, az eltarthatóságra, hagyjuk ott a sérült, benyomódott csomagolású terméket.
Ha a csirke bőre szinte áttetsző, valószínűleg nem friss, ne vegyük meg!
Olcsó húsnak híg a leve, mondja a közmondás is. A lében ázó húst semmiképpen ne vegyük meg, gyanakodjuk, hogy megszakadt a hűtési folyamat, levet eresztett, és ezzel egy időben kiszáradt a hús.
Ha előre csomagolt darált húst veszünk, nézzük meg a címkét, és figyeljünk, hogy a zsírtartalom ne legyen több 20%-nál. Ha biztosra akarunk menni, menjünk inkább a henteshez, válasszuk ki a nekünk tetsző húsdarabot, és daráltassuk le.
A kimért friss hús vásárlása bizony nehéz dolog, még akkor is, ha tudjuk, hogy éppen tarját szeretnénk a hétvégi grillezéshez, vagy combot a rántott húshoz. Az eladás helyén kötelező kiírni a termék nevét és árát, a vásárlónak látnia kell a mérleget is. Innentől kezdve az eladónak nagy a mozgástere. Egyrészt azért, mert kevés háziasszony tudja megkülönböztetni a rövid- és hosszúkarajt, valamint pontosan megmondani, hogy vesepecsenyét vagy hamis vesepecsenyét mutat-e fel a hentes.
Másrészt - mivel az élelmiszeriparban mindenütt - itt is léteznek trükkök. A média sokat foglalkozik átcímkézett, sós vízzel és ecetes lemosással feljavított hentesáruval. Vigyázzunk az előre ledarált, felkockázott húsokkal, a panírozott áruval, az előre bepácolt termékekkel. Ha jól választunk hentest, a fentieket elkerülhetjük.
Kedvünket a fentiek ne szegjék, keressük meg a közelünkben a legjobb minőséget! Ez persze drágább, de ha nem visszük túlzásba a húsfogyasztást, sok szempontból jobban járunk.
Ha igazán igényesek vagyunk, nem elégszünk meg azzal, hogy friss a hús. Az állat kora, a tartás és vágás módja, az állat által fogyasztott táp minősége, a szállítás és még számos tényező befolyásolja a hús minőségét, ezáltal egészségünket is.
Ha csirkére gondolunk, általában a nagyi kertjében kapirgáló pipi jut az eszünkbe, és nem a nagyipari körülmények között tartott, napot sosem látott, antibiotikumokkal kezelt állat.
Az ökológiai vagy biogazdálkodásból származó húst adó állatokat egészséges körülmények között tartják, tágas, szabadtéri legelőkön nevelkednek és biotakarmányokat kapnak. Húsuk jóval drágább, mint a nagyipari állattartásból származó hús, de ezt kevesebb fogyasztással egyszerűen kompenzálhatjuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.