Dalok, mesék, népszokások, babonák színes szövevénye övezi a magyar szőlőt, a magyar bort, a szüreti ételeket. A szüret régen, de ma is - túl a reggeltől estig tartó kemény munkán - a vidámság, a jókedv ideje is. A szüretelők naphosszat énekelnek, és persze tréfákkal, egymás megviccelésével teszik hangulatossá a szőlőhegyet e neves napon.
Az év közbeni más mezőgazdasági, így a szőlőültetvényeken végzett munkákkal ellentétben, a szüret társasági esemény, még ma is szüret idején a család, a távolabb élő rokonok, barátok is összejönnek, hogy elvégezzék a munkát, a szőlő leszedésétől a must elkészültéig tart. A munka végeztével következik az evés, ivás és akár pirkadatig is eltartó mulatság, bulizás.
"A szüret a XVI. és XVII. században igazi sátoros ünnep volt, melyre még a hadviselő vitézek is hazasiettek. Városaink statútumai szerint szüret idején még a törvénykezés is szünetelt. A vidámság és a jókedv ütött tanyát ilyenkor a szőlőkoszorúzta hegyeken és szőlőskertekben. Hogy imitt-amott verekedés és egyéb efféle csetepaté is folyt, mondanunk sem kell. Az ilyesmi természetes következménye a huzamosabb borivásnak. A régi szüreti rendszabások szerint az ilyen verekedő s káromkodó atyafiakat menten lekapcsolták s furatossal jól megverték. Akik nagyobb vétket követtek el, azokra nagyobb büntetés is járt." - írja Takács Sándor.
Szedjük a csóka dinkát, Azt a borbő kékkadarkát, Hadd teljék a puttonyom, Aki első végzi rendét, És felönti telt edényét, Azt ... megcsókolom.
A szüret régebben az úgynevezett jeles napokhoz kötődött. Egyes vidékeken a 18-19. században határozott időpontot adott meg rá a városi, vagy községi tanács, vagy a hegyközségi elöljáróság. Az időpont meghatározása azért volt fontos, mert a földesúri járandóságot, a bordézsmát így egyszerre tudták beszedni.
A különböző szőlőtermő vidékeken ezek az időpontok változtak, figyelembe véve az időjárási viszonyokat és a különböző szőlőfajták érési idejét. Az Alföldön a szüretkezdő nap általában Mihály napja, szeptember 29. volt. a Dunántúl nagyobb részén, Terézia napján (október 15.), Erdélyben Gál napkor (október 16.), Borsod megyében Lukács napján (október 18.), Kőszeg vidékén Orsolya napkor (október 21.), Tokaj-Hegyalján pedig Simon-Júda napjáig (október 28.) kezdték meg a szüretet.
A szüret általában zajkeltéssel indult, pisztolydurrogtatással vagy riogatással. Ezt követően indulhatott a munka. A szedők (lányok, asszonyok) görbe késsel, kacorral (szőlőmetsző kés) vagy metszőollóval vágták le a fürt nyelét. Gyűjtőedénybe tették a fürtöket. Amikor az edény megtelt, a szedő kiáltott a puttonyosnak, aki a hátára vette puttonyt, begyűjtötte a szőlőt, és vitte azt a présházhoz. Préselés előtt összezúzták a szemeket, régen taposva, ma már darálóval.
A szüret napja a legfontosabb borkészítési művelet, mivel jelentős mértékben befolyásolja a bor minőségét. A szüret időpontjának megválasztása szempontjából ideális idő, amikor a szőlőfürtök fejlődése tetőpontján van, s a tőke már nem képes több cukrot készíteni. Ekkor kapjuk a legtöbb és aránylag a legjobb bort. A megfelelő időpont akkor érkezik el, mikor a cukor és a sav harmonikus egyensúlya létrejön. Kedvező időjárás esetén (meleg ősz), bevárhatjuk az utóérést, sőt esetleg a túlérést (nemes rothadást) is. Ennek eredményeként a szőlőszemek a vízveszteség folytán megráncosodnak, s így cukortartalmuk gyarapszik. A túléréssel azonban a fej már megbarnul és a Botrytis cinerea penész fejlődik ki rajta. Ez a cukor tartalmat csökkenti ugyan, de a cukor- és savtartalom közötti arányt kedvezőbbé teszi.
A szőlőszemekből nyert must cukorfoka mutatja meg a szőlő érettségi fokát. Ez általában 16-23 fok közé esik, s az ebből készített bor 10-13% alkoholtartalmú lesz. Szüret közben előforduló legfontosabb feladatok: a leszemelés, a zúzás, sajtolás, szellőztetés, lenyálkázás.
A magyar bortörvény szerint mustnak csak a szilárd részektől megszabadított friss szőlőfürt erjedésmentes leve számít, bornak pedig kizárólag a szőlőből származó mustból készült ital nevezhető. A címkéken kötelezően feltüntetendő adat a termőhely, a fajta, valamint a bor alkohol- és cukortartalma, minőségi borok esetén pedig a termelő neve is.
Első lépés általában a szőlő megmérése, minőség és fajta szerinti osztályozása. Ezt követően el kell távolítani egymástól a bogyót és a kocsányt, majd jön a zúzás, mely a bogyók héját repeszti fel. Fontos, hogy a magától kicsorgó must a legjobb minőségű. A maradékot külön kell kipréselni, mivel értéke az előbbitől gyengébb, íze fanyarabb. A mustot a cefrétől mielőbb külön kell választani és erjesztő hordókba tölteni. A vörösbor készítése kiegészül még néhány művelettel: a szőlő húsa nem tartalmaz színanyagot, csak a bogyó héja, emiatt a vörösbor készítésénél a kocsánytól való elválasztást és a zúzást héjon erjesztés követi. A rozébor annyiban különbözik a vörösbortól, hogy 1-2 napi héjon való áztatásra vagy erjesztésre van szükség szén-dioxid atmoszférában, mivel így megőrizhetőek a fajtára jellemző illat- és íz anyagok.
Ez az istenség eredetileg nem görög, hanem valószínűleg keleti isten lehetett, a Bacchus név ugyanis lüdiai eredetű. Kultusza azonban már a legrégebbi görög időkben, s később az egész görög-római világban elterjedt. Ő a szőlő, a bor, a mámor istene. Zeusz tette azzá, ugyanis Dionüszosz volt, aki elhozta az első szőlővenyigét az embereknek. A történet szerint Héra féltékeny volt Dionüszoszra, elpusztíttatta anyját, Zeusz ezért saját combjában hordta ki a magzatot. Amikor Dionüszosz megszületett, Héra további üldözései elől Zeusz parancsára Hermész a gyermeket Nüszába menekítette, s ott a völgy nimfái elrejtették őt egy szőlőtőkékkel benőtt barlangban. Itt ízlelte meg először Dionüszosz a bort, s innen vitte el az első szőlővesszőt Ikariosz athéni pásztornak. Dionüszosz kultuszát kezdetben vidám, csendes ünnepségek keretei között éltették, később azonban ezek hangos, túlfűtött, erotikus éjszakai kicsapongásokká váltak, természetesen bormámoros szereplőkkel.
Sok helyütt a szüretet szüreti felvonulás követte, követi ma is. A különféle szerepköröket (bíró, bíróné, csőszlányok, csőszlegények, kisbíró, táncmesterek) ma is beöltözött szereplők alakítják. A menet fontos szereplője volt a múlt században a borkirály, vagy bálkirály. Ő, illetve a családja volt felelős az esti mulatság rendezéséért. A menet érdekessége az úgynevezett baksus figurája, ami egy botra vagy hordóra ültetett, piros ruhás férfibábu volt. Alakja Bacchusszal, a görög mitológia boristenével (másik nevén Dionüszosz) hozható kapcsolatba.
Szüret napján a szőlőben dolgozók borral való kínálása a gazda szent kötelessége volt. A bor mellé harapnivaló is dukált, reggelire szalonna, sonka, kolbász vagy más hasonló hideg eledel, ebédre pedig hagyományos szüreti étkek: töltött káposzta, gulyás vagy juhhúsos kása járt. A munka végeztével, már ünneplőbe öltözve mentek vissza a szüretelők az esti mulatságra, ahol általában marhagulyás vagy birkapörkölt került asztalra.
Hozzávalók: 1 kg sertéscomb, 10 dkg kolozsvári füstölt szalonna, 2-3 fej hagyma, 2-3 gerezd fokhagyma, 6 db ecetes almapaprika, 2-3 dl száraz fehérbor, 1 evőkanál zsír, só, őrölt bors
Elkészítés: A szalonnát és az almapaprikát felkockázom (levét is megtartom), a hagymát apróra, a húst szeletekre, majd 1 centis csíkokra, tokányra vágom, a tisztított fokhagymagerezdeket átnyomom a fokhagymaprésen.
Egy lábasban a zsíron megpirítom a szalonnakockákat, rádobom a hagymát, gyengén sózom, hozzáadom a fokhagymát is, összepárolom. Beleadom a tokányra vágott húst, sózom, borsozom, zsírjára pirítom. Felöntöm a borral, addig párolom, míg a hús megpuhul. Mehet bele a felkockázott almapaprika, ecetes levével együtt, készre főzöm. Melegen, friss házi kenyérrel kínálom, száraz fehérbor illik hozzá.
Hozzávalók: 1 kg marharostélyos, 20 dkg füstölt szalonna, 2 fej vöröshagyma, 15-20 dkg Pannónia szőlő, 5 dl must, 2 evőkanál zsír, só, őrölt bors
Elkészítés: Római tálban készítem, ezért azt előző este beáztatom.
A szalonnát vékony szeletekre vágom, centinként bőréig bevágom a szeleteket, a hagymát félbe, majd félfőre vágom, a szőlőt leszemezem, átmosom, a húst felszeletelem, gyengén klopfolom, sózom, borsozom, fél órát állni hagyom. Megkóstolom a mustot.
Egy serpenyőben a zsíron a hússzeleteket mindkét oldalán hírtelen megsütöm.
Előveszem a római tálat, alját kibélelem a szalonnaszeletek felével, ráteszem a szálaira szétszedett hagymát, szépen elosztva. Mehetnek rá a hússzeletek, azután a szőlőszemek, az egészet beborítom a megmaradt szalonnaszeletekkel, felöntöm a musttal. 170 fokosra előmelegített sütőben puhára párolom (tapasztalatom szerint olyan másfél óra).
Azon melegében, tejszínes burgonyapürével tálalom. Száraz vörösbort kínálok mellé.
Hozzávalók: 1/2 kg finomliszt, 25 dkg cukor, 3 liter édes must, őrölt szegfűszeg, őrölt fahéj, 10 dkg keményítő, 30 dkg tisztított, felezett dióbél, 30 dkg tisztított mandula
Elkészítés: 1 liter mustot felteszek főni, állandó keverés közben behabarom a liszttel, langyosan tartom, hogy folyós maradjon.
Egy másik lábosban felforralom a maradék 2 liternyi mustot a cukorral, a szegfűszeggel és a fahéjjal. Lassan beledolgozom a liszttel behabart mustot is, ha lassan forr, belekeverem a keményítőt is.
Közben vastagabb cérnaszálakra felfűzöm a dióbelet és a mandulát, akár vegyesen is. Ezeket a cérnára fűzött diós, mandulás szálakat belemártom a meleg mustos pépbe, kiakasztom egy pár percre száradni, kis idő multán kihűl és megkocsonyásodik. Újra mártom, szárítom őket, míg szalámi vastagságúak lesznek, illetve elfogy a lábos tartalma.
Meleg helyen addig hagyom száradni, míg teljesen megkeményedik. Hagyom kihűlni, majd hűvös helyen tárolom. Őszi, téli napokon felszeletelve remek délutáni, esti csemege.
Az én mondandóm eddig tartott ma, a következő héten Mackós Miksa barátom következik, aki terveink szerint a magyar borokról, borvidékekről ír, két hét múlva pedig Nord avat be bennünket a jégbor rejtelmeibe! Gondolom, pár receptet ők is közzétesznek.
Üdv mindenkinek, kellemes őszi napokat!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.