Hogy az éttermünk elinduljon és megragadja az emberek figyelmét, először az alapokat kell rendbe tennünk. Vagyis olyan konyhát kell életre hívnunk, ami garantálja a kimagasló minőségű ételeket. Ehhez mindenképp szükségünk lesz egy profi és tapasztalt séfre vagy séfekre, akik megadják a kellő kreativitást az éttermünknek. Fontos, hogy a profilunkhoz illő, abban járatos szakácsokat vegyünk fel.
A legjobb séf is csak félkarú óriás, ha nincs körülötte első osztályú csapat. Hogy milyen is egy kiváló csapat? Nos, motivált, lelkes és mindenekfelett összetartó. Pillanatok alatt kaotikussá válik a helyzet a konyhában, ha mindenki másfelé húz. Amikor pedig megvan a főszakács és a team is, ideje összeállítani a menüt. Nem lesz könnyű dolgunk, mert egyszerre kell változatosnak és mégis ismerősnek lennünk.
Hogy meghatározhassuk az éttermünk profilját, és olyan menüsort állíthassunk össze, ami bevonzza majd a vendégeket, ismernünk kell a konkurenciát és a speciális helyi adottságokat. Egy átfogó piackutatás tehát elkerülhetetlen, ha nem akarunk beleolvadni az éttermek tömegébe. Ezek a lépések elengedhetetlenek a sikerhez vezető úton, de nem csak ezekre lesz szükségünk.
Az éttermekkel Dunát lehetne rekeszteni – olyanokkal is, ahol finoman főznek és jók az árak. Azaz: pusztán ezekkel a tulajdonságokkal még nem fogunk kiemelkedni. Arra is szükségünk lesz, hogy valami extrát nyújtsunk azoknak, akik minket választanak. Például udvarias, tapintatos és gyors felszolgálást, aminek köszönhetően mindenki megjegyzi a nevünket. Ezen a téren is kulcsfontosságú, hogy megfelelően válogassuk össze a csapatot. Biztosan mi is ismerünk olyan helyet, ahová már csak a bánásmód miatt is szívesen újra és újra visszamegyünk.
Azzal is fokozhatjuk a vendégélményt, ha valamilyen speciális hangulatot valósítunk meg az éttermünkben. Lehet modern vagy klasszikus, esetleg futurisztikus vagy múltat idéző, a lényeg, hogy olyan legyen, amilyenre nincs példa a környéken. A hangulathoz nagyban hozzájárulhatnak a dizájnelemek, melyeknek természetesen összhangban kell lenni a stílusunkkal.
Napjainkban például igazán menőnek számítanak a retró éttermek. Ha ilyen mellett döntünk, akkor nyugodtan látogassunk el egy bolhapiacra, és szedjük össze a legjobb múltidéző tárgyakat. Az is egy megoldás, ha profi belső építészekkel, lakberendezőkkel vesszük fel a kapcsolatot, akik segítenek megfűszerezni a stílusunkat.
Azért nyitunk éttermet, mert imádjuk a vendéglátást. És persze azért is, mert vállalkozóként profitban reménykedünk. Sikeresek viszont csak akkor lehetünk, ha az emberek ismernek minket, amihez komoly marketinget kell bevetnünk. Az alapvetésnek számít, hogy jelen vagyunk a legnépszerűbb közösségi oldalakon, és van egy honlapunk is. A weboldalnál viszont keresőoptimalizálásra, vagy röviden SEO-ra is szükségünk lesz, hogy jó helyen szerepeljünk a Google találati listáján. Egy kulcsszókutatás elvégzése után el kell döntenünk, hogy pontosan milyen kifejezésekre szeretnénk előkelő helyet szerezni a Google-ben – ilyen lehet például a retró étterem, az elegáns étterem, vagy az étterem Budapesten. Ezután ehhez kell majd igazítanunk a honlapunk szöveges és egyéb tartalmait. A kulcsszókutatás nehezebb, mint gondolnánk, ezért érdemes lehet megkeresni egy kifejezetten ezzel foglalkozó SEO-ügynökséget.
Ha az emberek éttermet keresnek, általában a Google Térképet veszik elő. Fontos tehát, hogy legyen itt is egy oldalunk, ahol minden adatunk – nyitvatartás, elérhetőség, árkategória – megtalálható. Igyekezzünk jó értékeléseket, minél magasabb pontszámot elérni, mert a szájhagyománynál nem létezik jobb és hatékonyabb reklám.
A vendéglátás már csak olyan piac, ahol villámgyorsan változnak a dolgok. Átalakulhat a vevőkör, gazdasági válság üthet be vagy megjelenhet egy konkurens, ami elszipkázza a vendégeket. Ne üljünk tehát a babérjainkon akkor sem, amikor látszólag minden jól megy! Figyeljünk a visszajelzésekre, ügyeljünk a piaci folyamatokra, és ne féljünk változtatni, ha eljött az ideje.
Lehet, hogy csak a weboldalunk nem elég modern már, vagy éppen új kulcsszókutatást kell igényelnünk, mert a régi kifejezésekkel már nem érjük el az embereket. Az is megeshet, hogy a vendégek ráuntak a menüre, és valami újra vágynak. Ezért is lényeges, hogy olyan séfünk és csapatunk legyen, aki tud és mer kísérletezni, és időről időre képes új trükkökkel, ízekkel előrukkolni.
Ahogy már a fentiekből is kiderült, egy jól futó és profitábilis étteremhez a főzőtudomány nem elég. Jártasnak kell lennünk marketingben, dekorációban, emberi erőforrás kezelésben, és akkor még a logisztikát vagy a könyvelést és a pénzügyeket nem is említettük. Lehet, hogy mi magunk meg tudunk oldani mindent, de ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, inkább szervezzük ki a feladatok egy részét, hogy biztosan profi kezekben legyen a vállalkozásunk.
(X)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.