Az online vásárlás egyre népszerűbb napjainkban, ám ezzel párhuzamosan a csalások száma is megnövekedett. Ahhoz, hogy az adataink és a pénzünk is biztonságban legyen, nem árt odafigyelni néhány fontos dologra, ami akár intő jel is lehet egy adott webáruház, applikáció vagy internetes ajánlat esetében. Eláruljuk, mikre figyelj vásárláskor, és mi a teendő, ha megtörtént a baj.
A napokban kirobbant Apple Pay botrány kapcsán érdemes egy kicsit mindenkinek átgondolni, hogy kellő körültekintéssel kezeli-e az online térben zajló pénzügyi tranzakcióit. Bár az Apple-nél történteket valószínűleg ezek betartásával sem lehetett volna megelőzni, sok pénzügyi kár elkerülhető, csak egy kis odafigyelés kell hozzá. Íme, a legfontosabb tudnivalók!
Kizárólag olyan oldalakról vagy applikációból rendeljünk, amelyek jól ismertek, jó reputációval rendelkeznek. Érdemes elolvasni az adott áruházról írt véleményeket, értékeléseket és az alapján mérlegelni. Wepshopból történő rendelés esetén figyeljük az oldal URL-címét, aminek „https://” kezdetűnek kell lennie, ez jelzi, hogy a kapcsolat a kiszolgálóval biztonságos. Szintén a megbízhatóság jele a zárt lakat ikon a böngésző címsorában. Intő jel viszont a hibás magyar nyelvű szöveg vagy a túlságosan tükörfordításnak tűnő leírás egy-egy termék esetében.
A vásárlás során csak a legszükségesebb adatokat adjuk meg. A bankkártyához tartozó jelszóra, PIN-kódra nincs szükség az online fizetéshez, ezért ha valahol ilyen megadására köteleznek, szakítsuk meg a fizetési folyamatot.
„Emellett fontos, hogy a kártyaadatokat az ügyfelek csak a legszükségesebb esetben mentsék el a kereskedők alkalmazásaiban vagy online felületein, és akkor is csak olyan kereskedőknél, amelyekről meggyőződtek, hogy megbízhatóak. Az elektronikus fizetési megoldásokkal kapcsolatosan általánosságban azt javasolja az MNB, hogy az ügyfelek kiemelten figyeljenek arra, hogy fizetési adataikat titokban tartsák, és azokat csak valós vásárlási helyzetben adják meg a kereskedői fizetési felületeken" – írja az MNB az Apple-botrány kapcsán kiadott közleményében.
A biztonságos fizetéshez mindenképpen alkalmazzuk a kétfaktoros hitelesítést, ha a bankunknál van ilyenre lehetőség. Ezenkívül használhatjuk a PayPal rendszerét a fizetéshez, valamint a legtöbb banknál létrehozhatunk egyszer használható virtuális kártyát is, aminek az adatai a fizetést követően már nem érvényesek.
„[A]z MNB nyomatékosan felhívja az ügyfelek figyelmét […], hogy aktívan használják a tranzakciós limiteket a bankkártyák és az átutalási szolgáltatások esetén egyaránt, és csak a napi költéseikhez szükséges lehető legalacsonyabb értékeket állítsák be, amit csak indokolt esetben, ideiglenesen állítanak magasabbra egyes nagyértékű tranzakciók előtt. A bankkártyás limitállítás a legtöbb bank mobilalkalmazásában és netbankjában már elérhető, és egyszerűen használható.”
A megkérdőjelezhető helyről e-mailben, SMS-ben vagy push üzenetként érkező, gyanúsan olcsó ajánlatoktól minden esetben óvakodni kell. A legjobb, ha olvasás, kattintás nélkül töröljük, és ha van lehetőségünk, jelentjük a feladót. Az ár-összehasonlító oldalak is segítséget nyújthatnak akkor, ha egy webáruház kínálatában található termék reális piaci árában nem vagyunk biztosak.
Amennyiben pénzügyi csalás áldozatává válunk, az első és legfontosabb, hogy minél előbb reagáljunk. Legelőször értesítsük a számlavezető bankunkat, és ha a csalás a kártyadatokat érinti, tiltsuk le azonnal.
Kevesen tudják, de a pénzügyi csalók ellen is tehetünk feljelentést a rendőrségen. A hatóságnak mondjunk el minden apró részletet az ügyről.
Értesítsd a specifikus hatóságokat is: a Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NKI) és a Magyar Bankszövetség is adhat segítséget az ilyen esetek kezelésében. A csalás jellegétől függően a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz is fordulhatunk.
Borítókép: Shutterstock
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.