Vannak, akik szenvednek a csípős étel fogyasztása után, mégis újra és újra csípős ételt esznek. Vajon miért? A régi tévhit, hogy a csípős étel fájdalomcsillapító hatású már tudományosan megdőlt, ezért érdekes a kérdés, hogy akkor miért kínozzuk magunkat mégis csípős fogásokkal? A szakemberek szerint egyszerű a válasz: akik csípőset esznek, azok élvezik, ha utána csíp, fáj. A testünk vészjeleket küld, de az agyunk tudja, hogy nincs baj – ezt a kettősséget keresik és szeretik azok, akik rajonganak a csípős fogásokért. A csípősségért az úgynevezett kapszaicin a felelős, amely a paprika erősségét okozza.
A legerősebb paprikák a Habanero-fajták csoportjába tartozik, amely akkor is csípnének, ha 500.000-szeresére hígítanánk. A paprika kapszaicintartalmát, vagyis a csípősségét a Scoville-skála mére. Ennek mértékegysége SHU (Scoville heat unit), amely szerint a legcsípősebb a Viper elnevezésű csilipaprika: 1300000 SHU-t ér el, míg az itthon népszerű erős pista csupán 1200 SHU csípősségű.
A genetikán és a gyakorláson múlik, hogy mennyire bírjuk a csípős ételeket, mert idővel a csípős hatáshoz hozzá lehet szokni. Tehát minél érzéketlenebbé válnak az orrunkban és a szánkban lévő hőreceptoraink, annál erősebben ehetjük az ételeket. A csípős hatást tehát nem az ízlelőbimbóinkon érezzük, hanem a bőr hőérzékelő idegvégződéseit ingerli. Ezért van az, hogy amíg egyikünk egy erős pistás leves után alig tud megszólalni, a másikunk meg sem érzi annak erős hatását.
Arra a kérdésre, hogy mit tegyünk, ha csípi a paprika a szánkat, nagymamáink azonnal rávágják, hogy igyunk tejet, együnk joghurtot. És valóban: a tejben lévő cukor enyhíti a csípős ízt. Emellett a zsír, a keményítő és a cukor semlegesíti a kapszaicin hatását, így a sűrített cukrozott tej is kitűnő megoldás.
A hideg víz olaj a tűzre, már amikor a csípős hatásról beszélünk. A víz csak tovább terjeszti a csípős ízt, és hiába iszunk, még jobban érezzük a csípős hatást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.