Szeptember elsejétől nagyot változik a bankolás Magyarországon. A Magyar Nemzeti Bank ajánlásai alapján a bankoknak számos intézkedést kell bevezetniük ősztől annak érdekében, hogy az ügyfelek pénze nagyobb biztonságban legyen a csalókkal szemben. Az új szabályoktól azt várják, hogy a hazai bankolás biztonságosabb legyen és ne tudják átverni a gyanútlan embereket, emellett szinte minden tranzakció és ügyintézés ellenőrizhető legyen.
A bankok a pénzfelvétel, átutalás vagy például a bevásárlás alkalmával különféle értesítéseket, üzeneteket küldenek az ügyfeleknek. Kaphatunk azonosítókódot, üzenetet a beérkező jövedelemről, vagy csak egy SMS-t arról, hogy mennyit költöttünk a boltban. Ezekért az értesítésekért a bankok felszámolnak bizonyos összeget, ám 2024. szeptember 1-től ezt már nem tehetik meg. Az MNB ajánlása alapján ugyanis a tranzakciós üzeneteknek ingyenesnek kell lenniük.
A limitek is segítenek védekezni a csalók ellen, ha ugyanis be van állítva egy bizonyos napi értékhatár, akkor azt költésekben nem lehet meghaladni, így legfeljebb például 50, 100 vagy 200 ezer forintot tudnak ellopni tőlünk. Sokan eddig nem állítottak be napi limitet, ám ezentúl kötelező lesz bevezetni minden digitális csatornán (mobil- és netbankon), valamint bankkártyával kezdeményezett tranzakcióra az összeghatárt. A készpénzfelvétel, a bolti és online vásárlások esetében többnyire már most is létezik limit, de az átutalások esetében csak most lesz kiterjedt.
Az MNB nem szabott meg konkrét összeghatárokat, de elvárja, hogy a limitek az ügyfelek szokásaihoz igazodjanak. Az előre beállított limiteket az ügyfél módosíthatja felfelé és lefelé is, méghozzá díjmentesen. A limitet bárki be tudja állítani, ám míg a csökkentés egyszerű, az emelés problémás is lehet. Ha valaki kétszer is sikertelenül módosítja felfelé az értékhatárt, akkor 24 órán át nem nyúlhat hozzá többet és a banktól is keresni fogják, hogy valóban az ügyfél szerette-e volna növelni a limitet.
A kötelező limit a nagybevásárlások során okozhat némi problémát, hiszen ha több boltot is meglátogatunk egy nap, akkor könnyen elérhetjük az előre vagy újonnan beállított limitet. Szeptember 1-től tehát érdemes lesz ellenőrizni, változott-e az értékhatár, illetve milyen limitet állított be a bankunk.
A Bank360 összefoglalójából kiderül, hogy a pénzintézeteknek figyelniük kell a gyanús tranzakciókat, és ha ilyet észlelnek, akkor értesíteniük kell az ügyfelet. Gyanús eset például, ha valaki kiugróan magas összeget akar átutalni; olyan csatornát használ, amit nem szokott (mobilbank helyett internetbankot); olyan helyszínen vagy időpontban történik tranzakció, ami szokatlan az adott ügyfél esetében; vagy az egész egyenleget át akarják utalni másik számlára.
Sokan használják a bankok mobil- vagy internetes felületeit, a pénzintézetek pedig szeptembertől értesítik majd az ügyfelet, ha valaki új eszközről szeretne belépni a számlára. Az erről szóló üzenet az ügyfél által korábban megadott telefonszámra, a korábban már azonosított készülékre érkezik, és felhívják a figyelmet arra, hogy ha az új belépést nem az ügyfél kérte, akkor hogyan tudja értesíteni erről a bankot.
A csalók egy része banki ügyintézőnek adja ki magát telefonon keresztül, és így szerzik meg a gyanútlan ügyfelek személyes adatait. A Magyar Nemzeti Bank az ajánlásában arra kéri a bankokat, hogy használjanak egyedi azonosítót, mely alapján az ügyfelek tudni fogják, hogy valóban olyan emberrel beszélnek, aki a bank dolgozója, nem pedig csaló.
Az új mobilokon a képernyő feloldása, az egyes alkalmazásokba való belépés nem pusztán jelszóval, hanem biometrikus azonosítással történik. Azok a készülékek, melyek nem alkalmasak az ujjlenyomat vagy az arcfelismerésre, könnyebben feltörhetőek. Az egyszerűbb vagy régebbi telefonnal rendelkező ügyelek arra számíthatnak, hogy a biometrikus azonosítás hiányában bonyolultabb, szigorúbb jóváhagyási procedúrán kell majd átjutniuk, hogy beléphessenek a mobil- vagy netbankjukba.
Szintén szeptember 1-jével életbe lépő változás, hogy a kártyás vásárlások esetén a kártyaelfogadás során a kereskedők ezentúl nem juthatnak hozzá a kártyaadatokhoz. Az adatokat csak a POS-terminálokat adó bankok tárolhatják, a kártyaadatokat a kereskedők kizárólag tokenizált formában, vagy más hasonlóan titkosított formában kaphatják meg.
A mobil- és netbankokon lehetőség van online is elintézni bizonyos ügyeket, adatmódosításokat. A nagyobb biztonság érdekében, a csalások kivédése ellen az ügyfél kérheti, hogy a különféle szerződésmódosításokat kizárólag személyesen vagy videóbankon keresztül azonosítva lehessen végrehajtani. A csalók ugyanis sokszor online vettek fel kölcsönt egyes ügyfelek nevében vagy módosítottak adatokat, így az új intézkedéssel ennek is elejét lehet venni.
Borítókép: Shutterstock
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.