A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) a drogériákban és szupermarketekben leggyakrabban előforduló 31 kézi mosogatószert tesztelte, laboratóriumban, egy EU-s szabvány alapján. A tányérokat zsíros műkosszal bekenték, majd fixen 40 fokos, állóvízben mosogatták el. A mosogatószert a csomagoláson szereplő útmutatónak megfelelően adagolták a vízbe.
A tesztben feltüntetett tányérszám mutatja, hogy hány tányért tudtak elmosogatni, mielőtt a mosogatóvíz mosogatásra alkalmatlanná vált (vagyis a mosogatóvizen megtört a hab és emulgeálatlan zsírcseppek jelentek meg a felszínén). Tehát minél nagyobb ez az érték, annál “tovább elég” az adott mosogatószer.
A mosogatási hatékonyságra vonatkozó teszteredmények mellett a TVE egészségi és környezeti információkat is közöl a termékekről. A gyártó által közzétett biztonsági adatlap és termékcímke alapján feltüntették az összetevők egészségi és környezeti kockázatait, valamint azt, hogy a termék rendelkezik-e minősített, jogszabály alapú ökocímkével. A tesztelés módjáról ITT olvashatsz többet!
A tesztelt hagyományos és ökocímkés termékek átlagára 966 Ft/liter, ám a mezőnyben nagy a szórás. A legolcsóbb termék ára mindössze 338 Ft/liter, míg a legdrágábbé 2.664 Ft/liter. (Az árakat a könnyebb összehasonlíthatóság érdekében 1 literre vetített egységárban tüntették fel.)
Az értékelés során megfigyelhető volt, hogy az azonos márkájú termékek fő összetevői jellemzően azonosak, leginkább csak egy-egy névadó illatanyagban, kiegészítő vegyületben van eltérés közöttük.
Az élvonalban szereplő termékek között több minősített ökocímkés terméket találunk, többségük drogérialáncok és szupermarketek sajátmárkás terméke.
A DM drogérialánc sajátmárkás ökocímkés terméke - a Denkmit nature kézi mosogatószer messze felülmúlta a többi terméket. Ráadásul az ára is barátinak mondható, hiszen 798 Ft-os literenkénti árával bőven az átlagos árú termékek közé tartozik. Kizárólag a tisztítási hatékonyságot vizsgálva a dobogó második és harmadik helyére ugyanazon márka, a Jar citrom és Jar sensitive camilla termékvariánsai állhattak. Ezek a hagyományos (azaz nem ökocímkés) kézi mosogatószerek 78 és 56 tányérral bántak el.
A középmezőnyben (48 és 22 tányérral) 17 különböző termék között 8 minősített ökocímkés termék is szerepel. Közülük is hatékonyabbnak bizonyult a Lidl és a Müller sajátmárkás minősített ökocímkés terméke, a W5 eco lemon mosogatószer és a Blink öko kézi mosogatószer, amikkel 48, illetve 36 tányért tudtak elmosogatni a teszt során.
Az Unilever terméke, a Seventh generation levendulás és citrusos változata 34 és 32 tányérral boldogult. Ám míg a Lidl termékéről elmondható, hogy ár/érték arányban is kedvező (700 Ft/liter), a többit jóval borsosabb áron vehetjük meg. A Blink 1180 Ft/liter egységáron a Seventh generation 1.800 Ft/liter egységáron érhető el.
A hatékonyság tekintetében a mezőnyben igen nagy a szórás. Míg a legjobb mosogatószer 85 tányér elmosogatására volt képes a teszt során, a leggyengébben szereplő termékkel mindössze 5 tányért lehetett tisztára mosogatni azonos feltételek mellett.
A lista végén szereplő két termék közül az egyik (Splendid nature) szintén ökocímkés, ám teljesítményét tekintve ez vélhetően nem fogja beváltani a hozzá fűzött reményeket.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete nem csak a termékek hatékonyságát tesztelte: felmérték, hogy mely termékek mentesek az egészségre és a környezetre különösen kockázatos összetevőktől.
Az összetevők közül a MIT (Methylisothiazolinone) és a BIT (Benzisothiazolinone) tartósítószerek különösen kockázatosak környezeti és élettani szempontból. Ezek a vízi környezetre mérgező hatású, a bőrre kerülve allergiás reakciót, vagy akár súlyos égési sérüléseket is okozhatnak. Mivel a mosogatószerekben csak nagyon kis (legfeljebb 1,5 ezrelékes) koncentrációban használják, ezeket a gyártó nem köteles feltüntetni a termékek hivatalos biztonsági adatlapján. Azonban épp veszélyességük miatt a csomagoláson szerepelnek.
Azoknak, akik a fentiek tükrében úgy döntenek, hogy a jövőben lehetőleg elkerülnék a MIT és BIT összetevőjű mosogatószereket, szintén több termék közül választhatnak. A Tudatos Vásárlók kézi mosogatószer tesztje alapján a következő termékek nyújtják a leghatékonyabb megoldást, melyek közül 5 ökocímkével is rendelkezik:
- A kímélő mosogatószerekről általánosságban elmondható, hogy a tányéron lévő szennyeződéssel is kíméletesebben bánnak. A legjobban szereplő Denkmit ultra sensitive nem csak a leghatékonyabbnak bizonyult, de árát tekintve is az egyik legkedvezőbb, átlagosan 798 Ft/literes áron vehető meg.
- A középmezőnyben végzett termékek többségének ára jóval borsosabb. Hatékonyságukat tekintve nem maradt jelentősen alul, ám árát tekintve jóval kedvezőbb a többieknél a Blink öko kézi mosogatószer és a Domol ultrasensitive termékek, melyek 36, illetve 25 tányért mostak tisztára, szemben a listavezető kímélő termékkel, mely 48 tányérral boldogult ugyanazon tesztelési feltételek mellett.
A Tudatos Vásárlók mosogatószer tesztjének eredményei azt bizonyítják, hogy az öko-választás nem jár lemondással vagy elfogadhatatlan kompromisszummal. Használhatunk ökocímkés mosogatószert úgy is, hogy nem marad koszos a tányér, és nem kell horribilis összeget ott hagynunk a boltban.
Mivel a fogyasztók nagy része számára komoly kihívást jelent a tisztítószerek összetevőinek értelmezése és plána a környezeti hatásainak felmérése, az EU-s szabályozással működő EU Ecolabel minősített ökocímkéje jelentősen leegyszerűsítheti a tájékozódást a vásárlás során.
Az EU Ecolabel az egyik leggyakrabban előforduló, jogszabályon alapuló ökocímke, amivel a hazai boltokban találkozhatunk. Az uniós ökocímkés termékek életútja során kevesebb hulladék, kevesebb szennyezés képződik a piac többi hasonló termékével összehasonlítva. Minimalizálja a veszélyes anyagok felhasználását, melyek károsíthatják az állat- és növényvilágot. A jogszabályban rögzített követelményeket független szakértők folyamatosan ellenőrzik, a védjegyezésért nem az ipar felel. Az EU-s ökocímkét tehát olyan szerek kaphatják meg, amelyek az adott termékkategóriában kevésbé környezetterhelők a teljes életciklusuk során.
A Tudatos Vásárlók kézi mosogatószer tesztjének részletes eredményeit itt olvashatod.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.