Egy jól megválasztott illat úgy működik, mint a kiegészítők: kiemelik a szépséget, és egyedivé varázsolják a megjelenésünket. Ha rátaláltunk a megfelelő parfümre, általában ragaszkodunk hozzá, de előfordulhat, hogy valamilyen okból nem tudjuk megvásárolni. Ilyenkor választhatunk másikat, vagy próbálkozhatunk saját készítmény előállításával.
Már az ókorban is használtak illatszereket: gyantákat, olajokat és kenőanyagokat, de csak rituális szertartások keretein belül. Később görög és római kereskedők felismerték a parfümgyártásban rejlő üzleti lehetőséget, így idővel iparággá nőtte ki magát az illatszerkészítés. A mai modern parfümöket a francia mestereknek köszönhetjük.
Mint minden termék, a parfümök is a minőség széles skáláján mozognak. A legerőteljesebb illattal rendelkező, ezáltal a legdrágább a valódi parfüm, ami 20–40%-os illatanyag-tartalmú. A kereskedelmi forgalomban elérhető legnépszerűbb termékek az eau de parfum (15–20% illatanyaggal) és az eau de toilette (5–15% illatanyaggal). Az 5%-nál alacsonyabb illatanyagtartalommal rendelkező termékek a kölnik és permetek, ezek gyorsan elillannak, ebből adódóan jóval olcsóbbak is.
A ma gyártott illatszerek alapja az alkohol, ugyanis ez az egyik legjobb illathordozó. Az alkohol gyorsan, könnyen párolog, és az illatanyagokat is „magával viszi”. Nagy előnye még, hogy fertőtlenítő hatása miatt nem szaporodnak el a baktériumok az ebből alkotott készítményekben. Ha otthon próbálkozunk parfümkészítéssel, célszerű ezt választani alapul.
A parfümök illatjegyeit három csoportba osztják a szakemberek: felső (vagy fej-) jegyek, középső (vagy szív-) jegyek és alsó (vagy alap-) jegyek. Egy kiegyensúlyozott illathoz mindhárom csoport kell.
Ezeket a jegyeket legkönnyebben illóolajok formájában keverhetjük az alkoholhoz. Fontos, hogy türelmesek legyünk, mert bizony előfordulhat, hogy elsőre nem az áhított illatot kapjuk. Az arányok kikísérletezése időbe telik. A parfümkészítő mestert is a gyakorlat teszi!
Borítókép: Shutterstock
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.