Ahogy arról korábbi cikkünkben mi is beszámoltunk, a kormány már januárban jelezte, lépéseket tesz a fogyasztók védelmében. „Vigyázat, a termék kisebb lett!” feliratú plakátok jelzik majd márciustól a boltokban azokat az árukat, amelyek kiszerelése csökkent, azt áruk azonban nem.
A rendelet már a Magyar Közlönyben is megjelent. Az új szabályok értelmében:
köteles a kormányrendelet mellékleteiben rögzített arculati, formai elemeket és szöveget tartalmazó jelzést használni a vásárlók teljes körű tájékoztatásának érdekében. A rendelet mellékletei azt rögzítik, hogyan kell festeniük az új plakátoknak, amelyek a kiszerelés csökkentésre hívják fel a vevők figyelmét, ezzel is tudatosabbá téve a vásárlást.
Biztosan te is tapasztaltad már vásárlás során, hogy olyan, mintha a termék összement volna, kisebb, kevesebb, ám az ára nem ugyanannyi, nem kell érte kevesebbet fizetned. Ez a jelenség jól ismert a gazdasági életben: a zsugorfláció (angolul shrinkflation) a zsugorodás és az infláció szavakból képzett kifejezés, és tulajdonképpen rejtett áremelést jelent. Ezzel a más szóval „legrammozásnak” is nevezett módszerrel a vállalatok nem a termékeik drágításával érnek el nagyobb haszonrátát, hanem a kínált árucikk mennyiségének csökkentésével, mérsékelve így az előállítási vagy beszerzési költséget.
(Borítókép: Shutterstock)
Ajánljuk még:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.