A joghurt kissé besűrített, 5% zsírtartalmú tejből, egyedi baktériumtenyészettel, úgynevezett joghurtkultúrával történő beoltás után, alvasztással készített tejtermék. Az élő joghurtkultúrával készült joghurt regenerálja a bélflórát, azaz emésztésünkre igencsak jó hatással van. Egyes nézetek szerint persze káros hatású szervezetünk számára, mivel tejből készül. Többfajta kutatás és többfajta eredmény, egyelőre egyikre sem tenném fel az életem.
A natúr, sima joghurt mellett a boltok polcain bizony annyi fajta ízesítésűt találunk, mint égen a csillag. Egyszerűbb gyümölcsös ízesítés mellett, kevert vagy egészen vad megoldásokkal is találkozhatunk, mint a darált kekszes verziók. Egyik legelterjedtebb gyümölcsös ízesítés az epres. Ebből bizony minden boltban találunk legalább 4-5 fajtát, viszont kicsit magasabbra tettük a lécet, ezért egyből 15 különböző példánnyal végeztük el nagytesztünket.
Nagy tesztek és étteremkritikák a Mit ettem ma oldalán >>>
Vannak rémhírek az epres joghurtokkal kapcsolatban, egyik legelterjedtebb a színezékéről szól, miszerint az E120-as színezék nem más, mint annak eredménye, amikor a fügekaktuszokon élősködő bíbortetű nőstényeit porrá őrlik. A másik megoldás a paprikakivonat, de leginkább a porosított módszer a kedveltebb a joghurtiparban.
A nagy májkrémteszt! Kipróbáltuk, melyiket érdemes megvenni >>>
A legnagyobb klasszikus, szinte bátran állíthatjuk, legrégebb óta talán ez létezik Magyarországon a nagy multik által gyártott epres termékekből. Danone gyártja, akik egy időben könnyed népellenszenvnek voltak részesei a Pilótakeksz háború miatt. A joghurtot magát négyes pakkban sikerült megvenni, bevallom már jó rég láttam polcon szóló kiadásban. 125 grammot rejt egyetlen pohár, amiben mindössze 1.8% a zsírtartalom. A gyümölcstartalom, ami valójában eper ízű készítmény, nem túl fényes, mivel csak 2.6% van benne, szóval aligha fogjuk átérezni a frissen szedett eper karakteres ízét. Színe inkább rózsaszín, mint piros, bár ezen annyira kár meglepődni, mert, ha a piros színezéket (paprikakivonat) fehérrel vegyítjük, akkor bizony ez az árnyalat születik meg. Állaga inkább a hígabb kategóriát erősíti, krémesnek semmiképpen nem nevezhető. Apró darabok úsznak benne, amik színük alapján eprek is lehetnének, a valóságot meg nem tudom. Vad epres ízélmény elmaradt, de egy könnyed, lágy, édes ízvilág megvan helyette. A négyes egybe pakk hátránya, hogy nem mindegyik pohárra kerül rá a tápérték táblázat. 100 grammból 12,6 grammot a cukor tesz ki, ami azért valljuk be, nem kevés.
Ismét a francia mogul négyes pakkjáról van szó, annyi eltéréssel, hogy itt poharanként csak 110 grammot kapunk, szemben a Könnyű és Finomnál tapasztalt 125-el. Csomagolása egészen másfajta színvilágot mutat, enyhén narancssárga hatása belőlem tipikus napfelkelte élményt vált ki, erre mondják, hogy tudatos fogyasztói agymosás? Zsírtartalma 1.1%, ami már egészen nüansznyinak számít, viszont a cukor itt is határozottan jelen van, mert 100 grammból, bizony 12,6 cukor. Eper ízű fermentált élelmiszerkészítménynek nevezik a hátoldalon, ami némi aggodalomra ad okot, hogy a tiszta „joghurt” szó sehol sem szerepel. B6 vitamint tartalmaz, ami viszont piros pont, a sok káros anyag mellett. Színe homogén rózsaszín. Állaga egészen rémisztő, apró rázásra is úgy kezd remegni, akár a kocsonya. Első pillanatban mikor szánkkal találkozik, megjön az epres íz, de ez egy másodperc múlva távozik és egy kissé gagyi gumicukorra hajazó utóíz lép helyébe. Az édes érzés itt is kegyetlenül kijön.
Három a magyar igazság, a francia meg nem tudom mennyi. Kicsit szembe megy két márkatestvérével, mivel ezt már krémjoghurtnak nevezik. A csomagolás egyértelműen itt a legjobb, a dupla pohár egy papír tokot kapott, amin együttesen látunk minden fontos adatot. 80% joghurtból készült, amire jön a 20% eperöntet, melynek 65%-át képzi az eper, a maradékot pedig egyéb nyalánkságok, mint petkin vagy éppen a xabtángumi. Zsírtartalma a krémnek köszönhetően viszonylag magas, egészen 8%-ig merészkedik. Visszaszámolt gyümölcstartalma pedig 13%. Cukor szint 100 grammban, 14,1 gramm, ami kifejezetten magas. Kibontás után a felső réteg a színtiszta joghurt, ami valóban kellemesen krémes. Alján található az eperöntet, célszerű a kettőt alaposan összekeverni. A pink homogén krémes állag kb. fél perc pörgetés után összeáll. Ebben rendes harapható eperdarabok vannak, melyeknek kellemes, tiszta eper íze van. Az összekevert massza sűrű, annyira, hogy akár egy könnyebb kanalat is megtart. A cukormennyiség ellenére ez nem tűnik olyan édesnek, talán a zsír kompenzálja az egészet. Összességében egészen kellemes, epres krémjoghurt.
Perfekt, tanult németek talán kiszúrják, hogy ez szamócát takar és nem pontosan epret. Azonban az igazsághoz hozzátartozik, hogy az erdei szamóca vagy szamóca, a földi eper a rózsafélék családjának Fragaria nemzetségébe tartozó, a termesztett szamócánál kisebb, de ahhoz hasonlóan ízletes gyümölcsöt termő, Magyarországon is őshonos növény. Ennek fényében gond nélkül befér ebbe a mezőnybe. Igazi benga kiszerelésnek számít fél kilós tömegével. Méretes pohár, amin a dizájnolást nem vitték túlzásba. A leírás alapján nem tartalmaz génmódosított hozzávalót, piros pont. 3.2% zsírtartalommal bír és kiemelik, hogy pasztőrözött osztrák tejből készült. 10%-os szamócatartalma van, amihez párosul 100 grammonként 15 gramm kiváló cukor, ami bajnokesélyesnek tűnik. Felrázás mindenképpen javallott ilyen mennyiség mellett. Dupla zár lepattintása után egy meglepően krémes, közepesen sűrű, a rózsaszínnél egy árnyalattal sötétebb homogén anyaggal találjuk magunkat szemben. Ízre kifejezetten harmatos. Nagyon gyenge szamócára utaló próbálkozást bír csak felmutatni, de az is elillan egy pillantás alatt szánkból. Leginkább egy ízetlen, édes massza az egész.
Pár éve rogyásig reklámozták a különböző közéleti szereplők, hogy az Activia milyen, de milyen jó bélrendszerünk számára. A sokak kedvence, azaz a bifidus actiregularis bizony ebben lakik, hurrá-éljen! Csomagolása figyelemfelkeltő zöld, amit szintén sikerült a négyes pakkal rabul ejteni. Leírás alapján zsírszegény epres joghurt - alá is húzták. Zsírtartalma 2,6%, ami a Nap, mint nap és Könnyű és Finom testvéreinél is magasabb érték, akkor most mégis ki a zsírszegény? 8,6% eperrel érkezik, amihez jön 100 grammonként 13,6 gramm cukor is, ez szintén meglepően magas érték. Állagra közepesen sűrű, illata pedig leginkább semmi. Apró, pici darabkákat felfedezhetünk benne keverés közben. Csekély eperíz jön ki belőle, viszont maga a joghurt krémes íze egészen jó, engem kicsit a krémtúró jellegzetes utóízére emlékeztet. Azon kívül, hogy a bélflórám biztos örömtáncot jár, nagy élményt nem váltott ki belőlem, teljesen elvegyül a mezőny többi tagja között.
Legtöbben talán az ivólére asszociálnak a Sió márka hallatán, de nem árt tudni, hogy joghurt fronton is jelen vannak. A dizájn hajaz a nagy üdítős dobozokéra, a pohár maga félig áttetsző, aminek eredménye, hogy egy halovány pink árnyalatban úszik az egész. Ami a százalékokat illeti, zsírból jutott bele 2,8%, míg gyümölcsből egészen 9%. Nem rossz arány, főleg utóbbi emelkedik ki kicsit az átlagból. Minimális tej illat, amiben ha nagyon akarjuk még az epret is kiérezzük. Állagra hígabb, érezhető ebben az eper egész kellemesen, de egy gyenge fanyar utóíz meglátogat minket cserébe. Gyümölcsdarabokról nagyon nem beszélhetünk, pár apró szem került bele parasztvakítás gyanánt. 100 grammjában elrejtettek 11,1 gramm cukrot, ami egy lehelettel kevesebb, mint az átlag.
Nincsen túlbonyolítva a csomagolás, egyszerű, mint az ásóbot, de került rá bőven eperkép. Állagra közepesen sűrű és nem teljesen homogén, vannak benne nagyobb darabok. 3,8% zsírtartalom, ami egyből magyarázat arra, hogy miért ennyivel sűrűbb az állaga. Meglepő, de találni benne egészen nagy eperdarabokat epermaggal. A gyümölcstartalom már-már gigászi magasságokba emelkedik 15%-os értékével. Lapátolás közben inkább édeskés íz érezhető, de az utóíz itt nem savanykás, hanem bizony epres. Jobb később, mint soha, ez nagyon igaz. Cukorból nincsen hiány mivel 100 grammra jutott 14.2 gramm, ami az élmezőnyhöz tartozik, sajnos. Ennek ellenére nem mondanám, hogy a mezőny legédeskésebb példánya lenne.
Kívülről az egész design-t a szívecske határozza meg. Egy nagy szívben lapul két eper, természetesen szívalakba rendezve. A tejtermékek piacán igazi nagyágyú a Zott, ehhez képest a 2%-os gyümölcstartalomtól nem vagyunk hasra esve. Cserébe zsírból sincsen sok, összesen 1,1%. Igazi fapados joghurtnak ígérkezik. 100 grammal el tudjuk pusztítani a standarden magas 14,2 grammnyi cukrot. Színe csodaszép rózsaszín, piros pöttyökkel benne. Ránézésre sem több a gyümölcs 2%-nál. Egészen folyékony állagú. Befalva az első adagot, azonnal szembejön minden karakteres íze - nagyon műanyag, émelygősen édes, teljesen homogén, semmilyen gyümölcsdarabbal nem találkozunk.
Következő versenyzőnk a nemrég berobbant, és azóta minden irodai büfében is kapható Landliebe joghurt. Csomagolása teljesen különbözik vetélytársaitól, tejeskannára hasonlító formában árulják. Kérdés mennyire praktikus a tetején beszűkülő kialakítás, de a design-ért mindenképpen jár a pluszpont. A Danone Görög Extrémhez hasonlóan itt is alul találjuk a gyümölcságyat, rajta a natúr joghurttal. Gyümölcstartalma közepes, 12% mely eperből és epersűrítményből áll, emellé kapunk 3,1% zsírt is. Ez sem kimondottan diétás változat, ugyanis a maga 13,5 gramm cukrát, nem árt némi testmozgással ellensúlyozni. Első fázisban összekevertük, ami után egészen sötétpirosas színt kaptunk. A szolid, de krémes jelentkezők közé tartozik, viszonylag sűrű, a kanáltól nem szakad el könnyen. Gyümölcsdarab van benne, nem robban az arcunkba semmi durván édes érzés, enyhén savanykás utóíz jellemzi. Akinek ez az ízvilág a zsánere nem fog benne csalódni.
Hazai feldolgozású termék, melyet a Tesco Global Áruházak Zrt. juttat hűtőnkbe. A fólián található kettő darab eperkép, az oldalán semmi. Designról felesleges is beszélni, mert az gyakorlatilag nincsen, láthatóan, nem ezzel szeretnék eladni. 100 gramm epres mámorban 13 gramm cukor felel a megfelelő boldogsági szintről. Mindez 2,4% zsírtartalommal és 13%-os “epres gyümölcskészítménnyel” próbál még jobban elvarázsolni, viszont a megfogalmazást olvasva azonnal kérdések sokasága jut eszünkbe. Megszokott illatok, és egy egészen híg, már-már víz állagú rózsaszín csoda fogad kibontás után. Eperdarabokkal itt is találkozhatunk, nincs is ezzel semmi gond, örülünk neki. Íze viszont nem sok van szegénynek, az eper sem túl hangsúlyos benne, inkább valamilyen más gyümölcsre hasonlít - leginkább ízfokozó jellegű az egész.
Az Update1 brandnél megszokott zöld színvilágban pompázik a csomagolás. Kicsit sem sajnálták a betűket, szinte az egész felületén végig találunk magunknak olvasnivalót. Legfontosabb pontja, hogy „Zero added a sugar” azaz nincsen benne cukor. Helyette steviát használnak gyártása során édesítőnek. Zsírtartalma 2.5%, ami egy átlagos értéknek mondható a joghurtok között. Gyümölcstartalma 6%, amivel rekordokat aligha dönthet országunk fitneszhőse. Hozzáadott cukor nélkül készül, kizárólag természetes módon előforduló cukrokat tartalmaz. Állaga érdekes. Színe pedig egészen sápadt. Mozgatás hatására ijedt kocsonyaként remeg, ami akkor is megmarad, ha hosszú perceken át kevergetjük. Ízre egészen más, mint a cukros társai. Krémesebb állagú, viszont nem homogén, helyenként sűrűbb, helyenként hígabb. Nem nyomja el az egészet az édeskés íz, helyette sokkal inkább előtérbe kerül a savanykás ízvilág. Nos, akkor ez lenne a cukor nélküli valóság? Színezékről sem találtam adatot, gyanús, hogy ez sincsen benne, amúgy a terméket a Mizo gyártja Norbinak - és nekünk.
Voltak pillanatok, amikor már szétvertem volna a TV-t, annyiszor játszották az idegesítő reklámjukat, de szerencsére mostanában nem találkoztam vele. A csomagolása már akkor a retinámba égett, így nem is szeretnék róla most sokat írni, egészen tűrhető, legyen ennyi elég. Extra öröm az élethez - és ehhez hasonló gondolatokkal bíztatnak minket, hát, én máshogy közelíteném meg ezt a kérdést… 2,6%-os zsírtartalom és mellé 9%-os gyümölcstartalom társul, melyek ahhoz elegendőek, hogy kellően betaláljanak a mezőny közepébe. Meglepően élénk színe van, ami a céklasűrítmények is köszönhető, amit színezékként használnak fel benne. Nem túl édes, pedig 100 grammjában ebben is 13,8 gramm a cukor. A savanykás utóíz itt is menetrend szerint megérkezik, mint sok másik konkurensénél. Jellegzetes aromafokozós eperíz emelkedik ki belőle, hát nem a legjobb élmény, sajnos.
Ismét egy termék az ALDI hűtőpultjáról, de ez kicsit kakukktojásnak számít a mezőnyben, mondjuk csak annyira, mint a Görög Extreme. Pontos leírás alapján ez túródesszert, amiben van joghurt és eper is. Alján a gyümölcságy, ami felett nyugszik a túró és joghurt keveréke. Túróból egészen komoly, 40%-os mennyiséggel van dolgunk, a joghurt 18%, míg az eper 15%. Kibontás után, homogén és egyben fehér felület fogad, ami erősen arra enged következtetni, hogy rá kell ereszteni a humán keverőgépet egy kanállal a végén. Csak óvatosan, főleg ha kezdők vagyunk, a pohár peremén könnyen kibuggyan pár falat, amit senki sem akarhat magának. Mixelés után előáll a szokásos rózsaszín árnyálat, viszont állagra merem állítani, hogy a mezőny legmasszívabb példánya, a kanál nevetve áll meg benne. Túrós jellegéből fakadóan extra krémes élményt nyújt, de 100 grammra vetített 16 grammnyi cukoraránya egyből magyarázat arra is, hogy brutálisan édes és émelyítő. Körömnyi eperdarabokat is kifoghatunk, melyek üdítően hatnak falatozás közben, de azok nélkül nem túlságosan intenzív az eper élmény.
Az elnevezés, ami akár magyar is lehetne. Nagy képzelőerő nem kell hozzá, hogy magunk elé helyezzük, ahogy egy késdobáló kocsmában a Sanyi nevű pultost szólítják, mondjuk úgy 10-12 fröccs után - Sannnnéééééé! Csomagoláson sokat nem agyaltak, piros-fehér színek némi eperrel és tejszínre utaló nyomokkal. Tejszín, mivel ez tejszínes joghurt eperrel és Panna Cotta ízzel. Gyümölcs benne 6,5%, zsír pedig 7,7%, ami azért nem kevés megint csak. Joghurt benne 20%, míg a cukor 100 grammra nézve, 13,7g, ami erős középosztályt eredményez. Nagyon más a tejszín miatt és persze a Panna Cotta miatt. Az összhatás olyan, mintha karamellel dolgoznék. Eper íz annyira van, mintha a gyársor mellett őrködő munkás véletlenül beleejtett volna egy szemet a 10-20 liter alapanyagba, magyarán nem sok. Ez azért is érdekes, mert eperdarabokkal találkozunk, de azoknak íze semmi. Túlzottan nem édes, de azért ebből sem esne jól két pohárnál több. Nagyon krémes és lágy. Összességében, ha nem mondanák rá, hogy epres, akkor egészen jó desszert lenne, így kicsit átverés.
Aki kimaradt a csapafotózásról. Utolsó pillanatban ugrott be a magyar tejtermékek egyik sztárja a Cserpes. A tejívókba már csak trendkövetés miatt is beülnek, de vannak, akik azért a minőségre is esküsznek. Boltból is lehet venni, de szerencsére van mozgó pultjuk, ami járja a várost és el lehet kapni, akár egy irodaépület előtt. Dizájn szolid, áttetsző pohár, aminek van egy fóliás kupakja, egy rajzolt eper és pár alap információ. 4%-os zsírtartalom párosul 8% epermennyiséggel. Ezekkel az értékekkel teljesen beleszürkül a mezőnybe, semmi kiugró nincsen benne. 100 grammjában akad 12 gramm cukor, ami nem kevés kockacukorral ér fel. Alul van az eperöntet, ami felett a joghurt és tejszín vegyese található. Ezeket laza két perc agresszív keverés után homogén masszává tudjuk varázsolni. Ízre nem túl combos, harmatos eper íz, mellé viszont a tejszín sokkal karakteresebben kijön. Utóízben enyhe kesernyés vonal itt is megjön, de nagyon nem kell tőle fanyalogni. Bevallom, én sokkal többet vártam tőle.
Elképesztő, hogy mennyi cukrot képes befogadni az emberi szervezet. A legtöbb joghurt érthetetlenül édes, aminek oka a rengeteg cukor. Egy kockacukor átlagosan 3 grammot nyom, ezen adat alapján egy pohár joghurtban simán van 4-5 darab is. Ebből kifolyólag egy pohár után már simán elér minket az émelyítő, nem túl kellemes érzés.
A kivétel persze az Update terméke, ami valóban egészen más és ott ezt nem tapasztalni.
A másik meglepetés a Sanée és a Panna Cotta íz, eper felirat nélkül még akár csábító ajánlatnak is mondanám.
Egészen sok házi joghurt receptet találunk a világhálón, így akár érdemesebb lenne kalandvágyóbb művészeknek egyszer belefogniuk, abban biztosan tisztább epres ízvilágot találunk, mint a fentiek közül bármelyikben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.