A száraz vagy unalmas saláták problémáján óhajtanak segítenu a különböző salátaöntetek, melyek megízesítik a zöldséghalmot. Számtalan ilyen szósszal találkozni a piacon, de a legismertebbek valószínűleg a cézár és az ezersziget öntetek. Mi utóbbi mellett tettük le most voksunkat a tesztet illetően.
Kész szószokat kerestünk főként, de két por alapút is a kosárba tettünk, igaz ezekhez még kellett némi kiegészítő, hogy elnyerjék végleges formájukat. A kóstolás nem volt olyan egyszerű, mivel ezeket önmagukban aligha fogyasztja értelmes ember, így mindet megpróbáltuk azonos salátaalappal kipróbálni. (Természetesen mi azért tisztán is megkóstoltuk őket, hogy teljesebb képet kapjunk róluk).
Ezersziget. Történelmét illetően több álláspont is létezik, egyesek szerint az 1900-as évek elején már megjelent, míg mások inkább 1950 környékére teszik a karrierjének kezdetét. Kezdetben is saláták és szendvicsek ízesítéséhez használták, de több burgerben is találkozni lehetett már akkor is vele. Általánosságban elmondható, hogy majonéz, olívaolaj, citromlé, paprika, Worcestershire szósz, mustár, ecet, uborka, habtejszín és paradicsom alkotja.
Illatra kegyetlen, talán ez a leginkább helytálló kifejezés. Egy jól megrakott káposztáshordó fölé kellene hajolnunk, és mélyeket lélegezni, hogy a közelébe érjünk annak, amit ez a szósz 250 ml-ben nyújtani képes. Visszafogottan találni benne uborkára utaló ízmorzsákat, de amúgy meghatározhatatlan egyveleg. Salátával vegyítve sem jobb a helyzet, veszettül ecetes utóíze van, ami egyáltalán nem kellemes.
Adatok: paradicsom püré 5%, hagyma 5%, uborka 4%, paprika 1,8%, snidling 0,6%, 250 ml, 599 ft
A brand szósz/öntet bárónak számít a piacon, így nem meglepő, hogy az ezersziget üzletet is meg akarják hódítani. A csomagolás sokat nem enged sejtetni a szószból, így mindenképpen érdemes egy üres pikszisbe is kiönteni belőle. Állagra sűrű, szinte ki kell imádkozni az üvegből. Édességről nem beszélhetünk esetében sem, itt is nagyúr az ecetes, maró ízvilág. Salátába keverve kicsit szelídül az indulat, de folyamatosan dolgozik az ecet, nem tudjuk elkerülni. Zöldségből inkább uborkát éreztünk itt is, mást nem igazán.
Adatok: uborkakocka 10,5%, 240 gramm, 459 ft
Elegáns, akár egy középkategóriás borosüveg. Színre hozza az „ezersziget” árnyalatot, ami valahol a fakó narancssárga környékén járhat. Kibontás és kóstolás után dupla élményben részesít minket, mivel illata és íze is ecetes, mint a bolondulat. Állagra közepesen folyékony, de a műanyag tubusnak köszönhetően hamar kipasszírozhatjuk az egészet. Salátával vegyítve sem csillapodik az ecetes, maró élmény sajnos. A zöldségek közül leginkább a paradicsomot érezni a szósznak. Utóízében mintha csirkehús bukkanna fel, de lehet, csak valamilyen rejtett hallucinogén anyag okozzál ezt az érzést.
Adatok: paradicsompüré 13%, 250 ml, 539 ft
Főként majonézükre asszociálunk, ha meghaljuk márkanevét, de nem árt tudni, hogy ezersziget öntettel is kényeztetik a jónépet. A szósz zsírosabbnak tűnik, az illata pedig egyáltalán nem rejt magában ecetet. Kóstolva kiderül, hogy lágyabb, kicsit édesebb irányt követ, aminek hátterében érezni egy kevéske majonézt. Emellett főként paprikát találni benne, ami harmonizál az alapízzel. Zöldségből került bele bőven, de az ízük nem túl harsány. Ecetet egyetlen pillanatig érezni rajta, de hamar elillan az is.
Adatok: sűrített paradicsom, kaliforniai paprika, tejfül, ecet, 235 ml, 599 ft
A flakonnak már a formája kecsességet áraszt magából, amitől szinte tuti, hogy a diétánk is sikeresebb lesz. Színre kicsit fakóbb, mint az átlag, de kóstolva kapjuk meg igazán a büntetésünket. Duplán ecetes ez a szósz, ami tényleg azonnal görcsbe rántja az ember arcát. Dupla hígításban lenne értelme leginkább fogyasztani, mert ez zöldségen is brutális, csoda, hogy a tálat nem marja át. Állagra közel áll a vízhez, így nagyon nem lenne feltűnő, ha elkevernék még fél liter vízzel. Az ízében végig az ecet dolgozik.
Adatok: 250 ml, 659 ft
Nincs is felemelőbb érzés, mint egy Mekiben salátázni. Érezzük, hogy milyen egészségesen étkezünk, szemben azokkal, akik zsákszám burkolják befelé a különböző burgereket, fúj! Meglepő, de ez önmagában is elviselhető, nincsen arcletépő ecetes íze. Állagra kellően folyékony, minimális erőkifejtéssel ki lehet csalogatni a tasakból. Zöldségdarabokkal találkozunk benne, de nincsen eltúlozva. Egyértelműen édesnek hat a szósz, és talán emiatt sokkal szerethetőbb, mint az ecetes kiadások. Ízét inkább a paprika határozza meg, az uborkát vagy éppen a paradicsomot nem érezni annyira.
Adatok: 50 ml, 140 ft
Kis tasakban a por, amit kefirrel kell elkeverni. Itt már megkérdőjelezhető a mutatvány hitelessége, mert közel sem mindegy, hogy az extra kellék milyen minőségű. Sokáig kell kevergetni, amíg egységes, homogén masszát kapunk, mert ez bizony szósznak így sűrű. Ízre veszettül paprikás, de cserébe ecetnek nyoma sincs. A kefir íze totálisan eltűnik, viszont kicsit zsíros hatást ébreszt.
Adatok: 115 ft
A fűszermester is gyárt poralapot is, melyek között ott fityeg az ezersziget is. Elkészítéséhez két extra hozzávaló is szükséges. Kefir mellé majonézt is kell bele tenni, így ez már tapasztaltabb szakácsok számára ajánlott csak. A por hamar oldódik, viszont a kefir miatt ez is sűrű. Leginkább az uborka és a paprika érződik rajta, és szerencsére itt sincs nyoma ecetes rémálomnak.
Adatok: 145 ft
Porok közül a Kotányi egyértelműen jobban szerepelt, sokkal harmonikusabb íze van, illetve állagra is jobb a majonéznek köszönhetően. A Lucullus indokolatlanul túlzó paprikás íze nem segít megidézni az ezersziget ízvilágot.
A folyékony mezőny egyik nagy fegyvere az Eisberg öntet, ha vallatni szeretnénk valakit. Hihetetlenül ecetes ízét talán még egy tál cukor sem tudná elnyomni. A Kühne márka alatt futó termék is hasonlóan leszerepelt, így ők ketten kerültek a kerülendő kategóriába.
A teszt ajánlott szekciójába a Hellmann’s és a McDonald’s termékei kerültek, mivel ezek a többihez mérten édesebek. Persze ízlések és pofonok, de a tesztalanyok egyöntetűen ezeket preferálták az ecetesebb szószokkal szemben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.