Húsvét előtt leginkább a tavaszi sörös újdonságokról kellene írni - pl. a nagyok közül a Soproni kihozott egy málnás ale-t, a Dreher egy vörös alkoholmentessel támad, és a Borsodi is nyitott az újdonságokra egy hoplager formájában, a Szent András is piacra dobta a húsvéti nyulas sörpárját -, csak közben a turizmusnak kampó, a kocsmák döntő többsége zárva, a rendezvényeket lemondják, az emberek meg tényleg csak a legfontosabb dolgaik miatt merészkednek utcára.
A kisüzemi sörfőzdék bevételeinek 90 százaléka viszont ebből a szektorból érkezik: erre szakosodott szakboltok és vendéglátóipari egységek, sörfesztiválok szívják fel a hordókat és az üvegesek nagy részét, diszkontba és hiperbe is jut, de egyelőre nem túl sok. A kész söröknek meg nem lehet mondani, hogy várjatok, míg elül a vész, főleg nem a csapra szántaknak. Miközben nem ülnek óriási megtakarításokon, ami pénzt keresnek, azt általában fejlesztésre, bővítésre költik. A január-februári sörös pangás után a piac összeomlott, nyárig lemondták a sörfesztiválokat, erre mondják: gyenge kezdés után erős visszaesés.
Nyilván a nagy sörfőzdék eladásai sem verik az egeket, de nekik van tartalékuk, a külföldi háttér ilyenkor jól jön. Nem csodálkoznék, ha vége ennek az egésznek, akkor mindenki a filléres Arany Ászoktól dülöngélne hetekig.
Addig azonban marad az otthon felhalmozott készlet, a gyors bevásárlás még gyorsabb kitérőjeként a kosárba lopva bepakolt doboz, esetleg egy kósza eltévedés egy sörszakboltba. Vagy akár hátra is dőlhetünk a székben, és úgy is segíthetjük kedvenc főzdénk fennmaradását, mivel szinte mindenki a webre költözött, és akcióznak őrülten. Mást nem tudnak tenni.
Magyarország leginnovatívabb társasága, a Mad Scientist szinte azonnal reagált, és akciót hirdetett. Webshopjuk már jó ideje üzemel, de most 20 százalék kedvezményt adnak szinte minden sörre, kivéve a hordóérlelt őrületeikre, 20 ezer forint feletti ingyenes kiszállítással. Szilágyi Tamás sörfőző és főzdetulajdonos pedig online sörkóstolást is tart. A cikk gondolatainak formába öntője már berendelt pár Meggyes pitét (és még egy tucat másik tételt).
A Monyó sörcsomagokat állított össze, amelyek között van egy "Ments meg egy csapost" témájú is, melynek teljes bevételét a söreiket áruló kocsmáknak ajánlották fel, amúgy 10-25 százalékkal vitték lejjebb az áraikat. Nekik szerencséjük van, mert decemberben indították a netes értékesítést, bár két saját kocsmájukon viszont lakat van.
De nem volt mindenki ilyen szerencsés. A Soroksári úton főző Fehér nyúl még csak tervezte a netes boltot, de a válság hamarabb érkezett. Jó, hát akkor legyen fapados: a Google Docs segítségével már tőlük is lehet rendelni. De az abszolút basic verzió az az, hogy emailben rendezitek le a részleteket, mint mondjuk a nagytarcsai Reketyénél. De sorolhatnánk még a többi, több mint száz főzdét, amelyek nem biztos hogy meg tudják oldani a futárszolgálatot, főleg ha kisebb településeken van a székhelyük. Addig maradnak a még nyitva tartó kocsmák és szaküzletek, vagy az országosan házhozszállító boltok.
A kis sörfőzdék, mint Magyarországon most több tízerer kisvállalkozás, a túlélésért játszanak. Ők is emberek százainak adnak fizetést, de emberek tízezreinek nyújtanak felüdülést és viszik a magyar sör jó hírét szerte a világon.
Szóval ha sört vennél a bezártságban, gondolj rájuk is. Persze mindezt tedd felelősségteljesen, mondani sem kell, és ha teheted, maradj otthon!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.