Feketén, tejjel, cukor nélkül - ha szereted a kávét, biztosan ismerős kifejezések ezek. Az is előfordulhat, hogy ha meglátod leírva ezeket a szavakat, egyből felvillan a kedvenc kávéd képe. Ami lehet, hogy most éppen a fahéjas latte, de nyáron még a jeges kávét ittad minden délelőtt, tavaly ősszel pedig a sütőtökös kapuccsínóért rajongtál.
Nem gondolnánk, de a kávéfogyasztási szokásaink nem mindig a saját elhatározásunkból változonak: sokszor bizony a divat diktálja, hogy milyen koffeinbombát fogyasztunk. Íme a jelenlegi trendek!
Míg régen szinte szentségtörésnek számított a jegeskávé, mára a fogyasztásra kész (ready-to-drink) jegeskávék mellett a frissen főzött kávéknál is hódít a hideg szervírozási mód. A jegeskávék hagyományos elkészítésétől merőben eltérő Cold Brew módszernél hideg vizet használnak az elkészítéshez, a Flash Brew esetében viszont forró vizet öntenek a kávéra, majd gyorsan lehűtik. Hogy miért iszunk több hideg kávét? Talán az elhúzódó, melegebb nyarak magyarázhatják a jelenséget: egyszerűen nem tudjuk meginni a forró feketét, viszont az ízére és hatására ugyanúgy vágyunk.
Fogyasztóként egyre inkább az egészséges alternatívákat keressük az italok esetében is, és ezt a jó szokásunkat a koronavírus-járvány csak felerősítette. A cukros üdítők helyett egyre több jeges kávét iszunk, melyek frissítenek és a koffeinnek köszönhetően lendületet is adnak. Folyamatosan nő az egy főre jutó kávéfogyasztás, jelenleg Magyarországon évente átlagosan 3,1 kg kávét iszunk meg fejenként, és ezzel a világranglista 24. helyét foglaljuk el. (A világelső finneknél 9,6 kg/fő/év a mennyiség).
A kávés italokkal szemben is folyamatosan nőnek az elvárások, ez vonatkozik az ital elkészítéséhez használt kávé minőségére, de a többi alapanyagra is. Imádjuk a növényi tejes verziókat (és nem csak azok, akik kényszerűségből mondanak le a tehéntejről), és szeretjük különleges ízekkel feldobni a feketénket. Így terjedtek el és váltak a kedvenceinkké olyan kávék, mint például a sós karamellás vagy a rumos dió ízű. A különlegesség utáni vágy a baristákkal szemben is megmutatkozik: már nem elégít ki bennünket egy csészében szervírozott kávé, szeretjük, ha valami extra is van a tálalásban.
Vásárláskor nemcsak az ízre és a minőségre figyelünk, hanem figyelembe vesszük azt is, hogy az adott márka mennyire fenntartható módon állítja elő a terméket, mennyire etikusan működik. És ez nemcsak magára kávétermesztés módjára vonatkozik, hanem a teljes ellátási láncra, beleértve például a csomagolt jegeskávéknál a csomagolóanyagot. A világon kapható, fogyasztásra kész kávéitalok több mint 30%-a a végtelenszer, 100 százalékban újrahasznosítható aludobozban kerül forgalomba, és folyamatosan nő ennek a csomagolóanyagnak a térnyerése.
Általában otthon vagy munkahelyünkön kávézunk, de egyre többször fordul elő, hogy útközben, munkába menet, esetleg kávézókban isszuk meg a reggeli napindítónkat vagy a napközbeni kényeztetőnket. Jelenleg az összes elfogyasztott kávémennyiség egyötöde fogy elviteles, azaz "on-the-go" kiszerelésben, hiszen így bárhova magunkkal vihetjük kedvenc koffeines frissítőnket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.