A szemfüles kirándulók és látogatók, akik betérnek vadasparkokba vagy állatkertekbe, bizony láthatták már, hogy sajtos pogácsát, túrós táskát vagy éppen tejes kiflit csemegéznek a malackák. A dolgozók azonban nem frissiben vásárolták ezeket, hanem az élelmiszerboltoktól kapták, ugyanis a megtermelt selejt akár állateledelként is végezheti!
Az Eurostat tavaly év végi jelentése szerint egy év alatt csaknem 57 millió tonna élelmiszer végzi hulladékként, és ennek több mint 50 százaléka a háztartásokhoz köthető. A Nébih adatai szerint egy magyar ember évente átlagosan 66 kiló élelmiszer-hulladékot termel, melyből 25 kg származik pazarlásból. Ez azt jelenti, hogy az étel azért került a kukába, mert nem megfelelően tárolták vagy lejárt a fogyaszthatósági ideje és megromlott.
Annak érdekében, hogy drasztikusan csökkenjen az élelmiszer-hulladék, mindent megtesznek a boltok is. De vajon mi történik a záráskor megmaradt, még ropogós péksüteményekkel, a teljesen jó és ehető zöldségekkel?
Erre a kérdésre nehéz pontos választ adni, ugyanis mint kiderült, Közép-Európában a Tesco az egyedüli kiskereskedő, amely közzéteszi ezt az adatot. A vállalat sajtóosztályától megtudtuk, hogy a 2021/22-es évben náluk 9 ezer tonna élelmiszer-felesleg keletkezett, mely az összesen értékesített, 722 ezer tonna élelmiszernek csupán 1,25 százaléka.
Az értékesítésből kivont termékek csak legvégső esetben kerülnek a szemétbe, ugyanis a boltok mindent megtesznek annak érdekében, hogy a lehető legkevesebb élelmiszer-hulladékot termeljék.
Az élelmiszermentés legelső lépése és leghatékonyabb módja a megelőzés. Ezt úgy tudják elérni, hogy különféle számítógépes rendszerek és statisztikai adatok segítségével megtervezik, hogy miből mekkora mennyiséget rendeljenek. A fogyás és forgalom mértéke függ az évszaktól, az ünnepektől, a boltok elhelyezkedésétől és az ártól is. Ezek függvényében leadják a rendelést, optimalizálva a mennyiséget, hogy ami beérkezik, az el is fogyjon.
Ha valami mégsem fogy, akkor leárazzák vagy különféle, kreatív módszerekkel értékesítik a még fogyasztható termékeket.
A SPAR és néhány Penny-üzlet az élelmiszereket közvetlenül a minőségmegőrzési és fogyaszthatósági idő lejárta előtt a Munch ételmentő platform segítségével igyekszik értékesíteni. A Lidl Magyarország pedig nemrég életre hívta a „Mentsük meg" élelmiszermentő programot, melynek keretében a kisebb hibákkal rendelkező zöldségeket és gyümölcsöket 3,5 kilós, vegyesen válogatott egységcsomagban, kedvező áron teszi elérhetővé az üzletekben.
Hasonló akciója van a Pennynek is, a Girbe-gurba program keretében a külsőre nem tökéletes, ám kiváló minőségű zöldségeket és gyümölcsöket kedvezményes áron kínálják. Ez azonban nemcsak a vásárlók, hanem a termelők számára is hasznos, ugyanis ezeket a termékeket a külsejük miatt csak másodosztályba tudják sorolni, és azok kevésbé kelendőek.
Az élelmiszerboltokba reggel érkezik a friss áru, azaz a zöldség-gyümölcs, a hús és a péksütemény, de a pékáruk zömét a boltban, helyben állítják elő. Ilyen például a kakaós csiga, a császárzsemle, a pizzaszelet vagy a túrós táska.
Ezek azok a frissen sütött termékek, melyeket csak a sütés napján árusíthatják, azaz bármilyen állapotban is vannak a nap végén, mindenképpen a selejtben végzik, és nem kerülhetnek másnap vissza a polcokra. Ugyanígy kikerül az értékesítésből a szépséghibás zöldség és gyümölcs, valamint a sérült konzervélelmiszer is.
Annak, hogy még zárás előtt is legyen friss pékáru, az az ára, hogy elkerülhetetlenül selejt képződik, ám több boltnál is bevett szokás, hogy a péksütiket a zárás előtti órákban csökkentett áron kínálják. Az Aldinál előfordulhat 20, de akár 50 százalékos csökkentés is.
Megkerestük a hazánkban működő legnagyobb kiskereskedelmi láncokat, hogy milyen irányvonalat követnek a selejt kezelésének tekintetében.
Lehet szó a Tescóról, az Aldiról, a Lidlről, a SPAR-ról, a Pennyről vagy akár az Auchanról, mindegyik lánc esetében igaz, hogy az emberi fogyasztásra alkalmas élelmiszer-hulladékot eljuttatják a rászoruló családokhoz. Ebben több szervezet, többek között a Magyar Élelmiszerbank Egyesület, a Magyar Vöröskereszt és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat van a vállalatok segítségére.
Az Auchan tavaly több mint 600 tonna élelmiszert adományozott, az Aldi 1,8 milliárd forint értékben több mint 1700 tonna ételt mentett meg. A Tesco hatalmas mennyiséget, 3403 tonna élelmiszert juttatott el a rászorulóknak a megtermelt selejtből, a Penny pedig 900 millió forint értékű élelmiszert mentett meg és adományozott az élelmiszerbankoknak és segélyszervezeteknek.
Az emberi fogyasztásra már nem alkalmas élelmiszerekből állati takarmány lesz. A hazai boltok több szervezettel és alapítvánnyal is kapcsolatban állnak, így a pékáruk és zöldségek eljutnak állatmenhelyekre, helyi gazdálkodókhoz, állatkertekbe és vadasparkokba, valamint állateledel-gyártóknak kerülnek adományozásra.
A hulladék utolsó előtti stációja a biogázüzem vagy a komposztálás, ahol a már emberi és állati fogyasztásra sem alkalmas pékárukból, zöldség- és gyümölcsselejtből energia lesz. Amit pedig a biogázüzemek sem tudnak hasznosítani és komposztálni sem lehet, na az tényleg a szeméttelepre kerül.
A Tescótól kapott adatok alapján kijelenthető, hogy az élelmiszer-hulladék mindössze harmada kerül csupán a szemétbe, így tényleg minimálisra csökkentik a szemét mennyiségét, és ez igaz a többi hazai kiskereskedelmi láncra is.
Borítókép: Shutterstock
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.