Az önkiszolgáló kasszák már régóta léteznek, ám csak az utóbbi pár évben nőtt meg ugrásszerűen a számuk. Eleinte különlegesnek, érdekesnek számított, hogy a megvásárolni kívánt árucikkeket a vásárlók saját maguk szkennelhették be, mára viszont annyira megszokott vált a jelenlétük, hogy sokan teljesen leszoktak a hagyományos, futószalagos pénztárakról. A magyar lakosság egy része azonban pont fordítva van, és sosem állna be az önkiszolgáló kasszákhoz.
Az Economx felkérésére a Pulzus elvégzett egy kutatást, melyben felmérték, hogyan viszonyulnak a magyar emberek az önkiszolgáló pénztárakhoz. Az eredményekből az látszik, hogy megosztja a magyar embereket ez a téma, de többségben vannak azok (34%), akik szeretik az önkiszolgáló kasszákat, sőt ha tehetik, csak ezt használják a vásárlás során. Sokan vannak azonban azok is, akik egyenesen utálják az önkiszolgáló kasszákat és a megszüntetésüket akarják (22%), illetve nagy az a csoport is (22%), akiknek vegyesek a tapasztalatai, ezért felváltva használják a hagyományos pénztárakkal.
A kutatás során megvizsgálták, hogy nem, életkor és lakóhely szerint hogyan alakulnak az értékek és egyértelműen látszik, hogy a fiatalok (18-39 év közöttiek) nagyon szeretik és ha tehetik csak az önkiszolgáló kasszákat választják, ezzel szemben minél idősebb valaki, annál nagyobb az elutasítottság a részéről az önkiszolgáló pénztárakkal szemben. Jellemzően a 60 évesnél idősebbek válaszolták azt, hogy utálják ezt a fizetési módot.
A cikk megemlíti, hogy a nagyobb kiskereskedelmi láncok szinte mindegyikében található önkiszolgáló kassza, így a Tesco, a Spar, a Lidl, a Penny és az Auchan üzleteiben is választhatjuk ezt a fizetési módot, egyedül az Aldiban nincsenek önkiszolgáló pénztárak, náluk csak a hagyományos kasszázásra van lehetőség.
A hazai és nemzetközi trend is azt mutatja, hogy a boltláncok az önkiszolgáló kasszák számának emelését tervezik, és habár egyes, külföldi üzletek pont az ellenkezőjét cselekszik és megszüntetik ezt a pénztárváltozatot, általánosságban arra kell készülnie a vásárlóknak, hogy még több helyen találkozhatnak majd önkiszolgáló kasszákkal.
Borítókép: Shutterstock
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.