A borszakértők kicsit talán túl sokszor használt kifejezése a „harmonikus” és az „egyensúlyos”, de Riczu Tamás boraira mégsem lehet ezeknél találóbb jelzőket aggatni. Pedig a Villányi borvidék biztosan nem a könnyed, lezser eleganciáról, a finoman lebegő, laza borairól híres – és ezzel nincs is semmi baj –, de a Riczu-stílust mégis mondanánk inkább „éterinek” és „fineszesnek”, semmint nagynak, testesnek és robusztusnak, mint a borvidék legismertebb borait.
A Riczu-borokban mindig szép, az átlagosnál vagy közepesnél magasabb a savérzet, ami aztán felemeli a tiszta gyümölcsaromákat. A cabernet franc, cabernet sauvignon és merlot házasítás Symbol 2018-ban pedig mindemellett a test, a textúra, a finomra csiszolt tanninok és a nagyon értőn adagolt, árnyalt hordózottság is megvan, amitől nemcsak szimplán egy savhangsúlyos, gyümölcsös aromákban intenzív bor lesz a Symbol, hanem csodálatosan precíz, kibalanszírozott „aranyközép cuvée”, amit annyira jó inni, hogy mindig minden kóstolója kér még.
És Riczu Tamás mindezt (meg a szőlőt) organikusan műveli… Birtoka szertifikált bio, de ezt mondjuk úgy, nem hangsúlyozza túl (értsd: semmilyen módon nem tünteti fel a palackokon). És ez – mármint a nem túlhangsúlyozás – valószínűleg az ennek a nagyon szerethető Riczu-stílusnak a titka. Bio, de nem „túl” bio: nem engedi meg magának (utálja) a sokszor a biodíszletek mögé bújtatott slamposságot. Új hordóba is teszi a Symbolt, de a bor semmiképp nem válik „hordós” karakterűvé, mert a készítője nagyon tudja a mértéket. 40-50 ezer palackot készít évente (nem a Symbolból, összesen), mert „ezt még lehet szeretettel csinálni”.
Mértéktartás és „szeretettel csinálás” – lehet, hogy a két dolog összeér, sőt a másik nélkül nincs egyik sem. De ne legyünk patetikusak, és vegyünk példát mértéktartásból mi magunk is – szóval mondjunk most csak annyit: Riczu Tamás érezhetően megtalálta a harmóniát, és ebből borain keresztül jut nekünk is, ha nyitottak vagyunk rá.
BORKALKULÁTOR
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.