Klasszikus linzer recept recept
Klasszikus linzer recept
Amerikai káposztasaláta (Coleslaw) recept
Amerikai káposztasaláta (Coleslaw)
Klasszikus császármorzsa baracklekvárral recept
Klasszikus császármorzsa baracklekvárral
Tartármártás házi majonézből recept
Tartármártás házi majonézből
Mézes krémes  recept
Mézes krémes
A legfinomabb sütőtökkrémleves recept
A legfinomabb sütőtökkrémleves
Krémes spenótfőzelék recept
Krémes spenótfőzelék
Sárgaborsóleves füstölt hússal recept
Sárgaborsóleves füstölt hússal
Mézeskalácsos kuglóf recept
Mézeskalácsos kuglóf
Klasszikus paprikás krumpli lecsókolbásszal recept
Klasszikus paprikás krumpli lecsókolbásszal
Almás pite - a hagyományos recept recept
Almás pite - a hagyományos recept
Intelligens krémes recept
Intelligens krémes
Gesztenyés bejgli recept
Gesztenyés bejgli
Aranygaluska vaníliasodóval  recept
Aranygaluska vaníliasodóval
Hagyományos tejes kifli  recept
Hagyományos tejes kifli
Retró kókuszkocka recept
Retró kókuszkocka
Párolt lila káposzta  recept
Párolt lila káposzta
Csokis muffin  recept
Csokis muffin
Mézes-mustáros csirkemell recept
Mézes-mustáros csirkemell
Elronthatatlan kocsonya  recept
Elronthatatlan kocsonya
Érdekességek

Otthon többnyire a nők főznek, a tévében mégis férfiak a sztárszakácsok

Miért több a híres férfi séf és férfi tévés szakács, amikor a főzést a háztartások döntő többségében a nők végzik? A főzős műsorok inkább a férfiak vagy a nők kedvencei? Vannak-e tipikusan női és férfi feladatok a ház körül? Ezek voltak egy friss, több országban elvégzett kutatás témái - nézzük az eredményeket!

A Scripps Networks Interactive (SNI), a Magyarországon is látható Food Network tévécsatorna anyavállalata Argentínában, Brazíliában, Kínában, Olaszországban, a Dél-afrikai Köztársaságban, Dél-Koreában és az Egyesült Királyságban összesen négyezer-kettőszáz 25-54 év közötti nő körében végzett felmérést 2017 decemberében. Az online kérdőíves kutatás elsősorban a nők életmódjára, életcéljaira, hobbijaira koncentrált. Az alábbiakban a házimunkára, főzésre vonatkozó eredményeket osztjuk meg, ahol lehetett, magyar (más kutatásból származó) adatokkal összevetve.

A szereposztás a régi

A háztartási munkákat és a főzést többségében a nők végzik; a kisebb házi javítások és a barkácsolás, illetve az autóval kapcsolatos tevékenységek a férfi “munkaköre” alá esnek.

Az említett hét külföldi országban a nők 77%-a mindig maga intézi a bevásárlást (élelmiszer, háztartási eszközök).

A magyar nőknek ugyanakkor csak 48%-a mondta, hogy ő végzi a napi bevásárlást, míg a férfiaknak 17%-a (a megkérdezettek 37% közösösen intézi ezt a napi feladatot)1 .

A vizsgált hét országban a nők 56%-a azt állította, hogy egyforma arányban osztozik partnerével a háztartási feladatokban (főleg az argentinokra jellemző a “közösködés”).

A fiatalabb hölgyek ugyanakkor már önállóbak a kisebb házi javítások terén a SNI vizsgálta országokban: összességében megkérdezett nők közel fele állította (szintén az argentinok a legnagyobb arányban), hogy ha kell, azért megoldja az eldugult vécé vagy falra felfúrandó kép problémáját - de a 25-34 éves nőkre ez jóval jellemzőbb, mint a 45-54-es korosztályban.

A főzés továbbra is női “privilégium”

Az SNI kutatásában a férfipartnerrel élő nők 66% mondta, hogy a konyha legtöbbször az ő terepe.

Egy hazai felmérés szerint ez nálunk még inkább így van: a magyar nők 74% a mondta, hogy legtöbbször ő készíti a vacsorát, míg a férfiaknak csak 7% (míg a megkérdezettek 19% általában közösen főz).

Azok, akik gyakran főznek együtt, saját bevallásuk szerint azért teszik, mert 1. jó mulatság és/vagy jó lehetőség egy kis időt együtt tölteni (50%) 2. gyorsabban kész így az étel (29%).

A főzés azonban többnyire nem teher, hanem élvezet

A hét országban megkérdezett hölgyek 40%-a számára a főzés nem kellemetlen kötelesség, hanem az egyik hobbijuk, sőt szenvedélyük.

A “kedvenc időtöltések” listáján a főzés összességében 4. helyen végezett náluk (a lista Top3-ja: 1. utazás (49%) 2. tévézés (46%) 3. olvasás (44%). Az 5. helyen, kicsivel elmaradva a főzéstől, 39 %-kal shoppingolás áll.)

Egy hazai kutatás szerint a magyar nőknek még inkább kellemes elfoglaltság a főzés: csaknem kétharmaduk, míg a férfiaknak mindössze egyharmada állítja azt magáról, hogy nagyon szeret főzni.

A nemzetközi felmérésében résztvevők 67%-a “foodie”-nak (azaz aki érdeklődik a gasztronómia, a fine dining iránt, szeret maga is alkotni a konyhában) vallja magát. Ez főleg a 25-34 évesekre jellemző, nem véletlenül ez a nemzedék teremtett meg a #foodporn-t (a szót és a szó hastaggel való használatát a közösségi médiában). A #foodporn 2017 márciusáig körülbelül 117 milliószor szerepelt posztokban.

Érdekes az eltérés az étteremben evés terén a hét külföldi ország és Magyarország között:

míg az SNI-kutatásban szereplő hölgyek 40%-a mondta, hogy jobban szeret otthon enni, és 30% -uk preferálta a házon kívül étkezést, addig magyar nőknek összesen csak 5% állította, hogy inkább étteremben eszik vagy rendel valami.

A hét ország közül a koreai hölgyek körében a legnépszerűbb az étterembe járás (Koreában jelenleg a társadalmi norma része hogy valaki – legyen nő vagy férfi – egyedül eszik étteremben, sőt divatos trend)8.

Ha a főzés amolyan női attribútum, akkor miért a férfi séfek az ismertebbek/sikeresebbek?

Jelenleg többszáz férfi séf rendelkezik az elismerő három Michelin-csillaggal világszerte, és csak hat hölgy.

Gordon Ramsay
Gordon Ramsay

A főzős tévéműsorokban a női séfek, műsorvezetők többnyire inkább „háziasszony-szakácsok” (egy stúdió-konyhában vagy saját konyhájukban mutatnak be recepteket, tippeket a nézőknek), míg a férfiak a képzett profik, és általában ők a szakácsversenyek zsűritagja.

Ez utóbbi állítást Magyarországra vetítve igazolni vagy cáfolni csak átfogóbb adatgyűjtéssel lehetne, de a teljesség igénye nélkül az valóban megállapítható, hogy mind Konyhafőnök, mind a Séfek séfe műsorban a hímnemű zsűritagok voltak felülreprezentálva

Konyhafőnők (1-5. évad):

Férfi zsűritagok: Bernáth József, Sárközi Ákos, Rácz Jenő, Vajda Pierre, Fördős Zé

Női zsűritagok: Wossala Rozina, Gáspár Bea

Séfek séfe zsűritagok: Krausz Gábor, Vomberg Frigyes, Wolf András

A világ vezető és Magyarországon is látható gasztronómiai csatornáján, a Food Networkön nagyjából fele-fele arányban szerepelnek férfi és női műsorvezetők, szakácsok. Itt a nemek közti különbség inkább abban figyelhető meg, hogy a női szakácsok általában egy konyhapult mögött jelennek meg (Anna Olson: Sütés; A vadnyugati nő, Mezítlábas grófnő), míg a férfiak inkább utazgatva esznek-főznek (Guy Fieri - Amcsi ízek világa; Kövesd Donalt Európában!; Paul Hollywood és a város ízei).

A hét említett országban legismertebb tévés szakácsként két férfit neveztek meg a megkérdezettek: Jamie Olivert és Gordon Ramsey-t.

Anna Olson
Anna Olson

A tévécsatornák mint a főzés és egyéb hobbik inspirálói

A hét külföldi országban megkérdezett nők közel háromnegyede egyetértett azzal az állítással, hogy az életmód-tévécsatornák (főző, lakberendezős, utazós stb.) műsorai segítenek, hogy jobban kiteljesedjenek, elmélyüljenek hobbijukban, szabadidős tevékenységeikben.

95%-uk néz rendszeresen valamilyen életmód-műsort (pl. főzős, csináld-magad, kertészkedés) a tévében; ezek közül a főzős műsorok a legnépszerűbbek (88% néz ilyet).

Kétharmaduk (64%) jobban kedveli ezeket a típusú műsorokat, mint bármi mást a tévében.

Közel felük azért szereti az életmód-csatornákat nézni, mert új dolgokat tanulhat a műsorokból.

Nőnek lenni jó (?)

A hét országban megkérdezett nőknek 80%-a azt mondta, hogy szeret nő lenni.

Háromnegyedük úgy vélte, hogy a mostani nőknek több lehetősége van, mint az előttük levő generációkban.

64%-uk úgy látja, hogy az emberek (az azonos és az ellenkező neműeké egyaránt) viselkedése a nőkkel szemben pozitívan változott az elmúlt évek során.

(Forrás: Food Network)

Ajánlott tartalmak

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.

Hozzászólások (0)

LegfrissebbTörlés
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Friss sztorik

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Mindmegette Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.