A Scripps Networks Interactive (SNI), a Magyarországon is látható Food Network tévécsatorna anyavállalata Argentínában, Brazíliában, Kínában, Olaszországban, a Dél-afrikai Köztársaságban, Dél-Koreában és az Egyesült Királyságban összesen négyezer-kettőszáz 25-54 év közötti nő körében végzett felmérést 2017 decemberében. Az online kérdőíves kutatás elsősorban a nők életmódjára, életcéljaira, hobbijaira koncentrált. Az alábbiakban a házimunkára, főzésre vonatkozó eredményeket osztjuk meg, ahol lehetett, magyar (más kutatásból származó) adatokkal összevetve.
A háztartási munkákat és a főzést többségében a nők végzik; a kisebb házi javítások és a barkácsolás, illetve az autóval kapcsolatos tevékenységek a férfi “munkaköre” alá esnek.
Az említett hét külföldi országban a nők 77%-a mindig maga intézi a bevásárlást (élelmiszer, háztartási eszközök).
A magyar nőknek ugyanakkor csak 48%-a mondta, hogy ő végzi a napi bevásárlást, míg a férfiaknak 17%-a (a megkérdezettek 37% közösösen intézi ezt a napi feladatot)1 .
A vizsgált hét országban a nők 56%-a azt állította, hogy egyforma arányban osztozik partnerével a háztartási feladatokban (főleg az argentinokra jellemző a “közösködés”).
A fiatalabb hölgyek ugyanakkor már önállóbak a kisebb házi javítások terén a SNI vizsgálta országokban: összességében megkérdezett nők közel fele állította (szintén az argentinok a legnagyobb arányban), hogy ha kell, azért megoldja az eldugult vécé vagy falra felfúrandó kép problémáját - de a 25-34 éves nőkre ez jóval jellemzőbb, mint a 45-54-es korosztályban.
Az SNI kutatásában a férfipartnerrel élő nők 66% mondta, hogy a konyha legtöbbször az ő terepe.
Egy hazai felmérés szerint ez nálunk még inkább így van: a magyar nők 74% a mondta, hogy legtöbbször ő készíti a vacsorát, míg a férfiaknak csak 7% (míg a megkérdezettek 19% általában közösen főz).
Azok, akik gyakran főznek együtt, saját bevallásuk szerint azért teszik, mert 1. jó mulatság és/vagy jó lehetőség egy kis időt együtt tölteni (50%) 2. gyorsabban kész így az étel (29%).
A hét országban megkérdezett hölgyek 40%-a számára a főzés nem kellemetlen kötelesség, hanem az egyik hobbijuk, sőt szenvedélyük.
A “kedvenc időtöltések” listáján a főzés összességében 4. helyen végezett náluk (a lista Top3-ja: 1. utazás (49%) 2. tévézés (46%) 3. olvasás (44%). Az 5. helyen, kicsivel elmaradva a főzéstől, 39 %-kal shoppingolás áll.)
Egy hazai kutatás szerint a magyar nőknek még inkább kellemes elfoglaltság a főzés: csaknem kétharmaduk, míg a férfiaknak mindössze egyharmada állítja azt magáról, hogy nagyon szeret főzni.
A nemzetközi felmérésében résztvevők 67%-a “foodie”-nak (azaz aki érdeklődik a gasztronómia, a fine dining iránt, szeret maga is alkotni a konyhában) vallja magát. Ez főleg a 25-34 évesekre jellemző, nem véletlenül ez a nemzedék teremtett meg a #foodporn-t (a szót és a szó hastaggel való használatát a közösségi médiában). A #foodporn 2017 márciusáig körülbelül 117 milliószor szerepelt posztokban.
Érdekes az eltérés az étteremben evés terén a hét külföldi ország és Magyarország között:
míg az SNI-kutatásban szereplő hölgyek 40%-a mondta, hogy jobban szeret otthon enni, és 30% -uk preferálta a házon kívül étkezést, addig magyar nőknek összesen csak 5% állította, hogy inkább étteremben eszik vagy rendel valami.
A hét ország közül a koreai hölgyek körében a legnépszerűbb az étterembe járás (Koreában jelenleg a társadalmi norma része hogy valaki – legyen nő vagy férfi – egyedül eszik étteremben, sőt divatos trend)8.
Jelenleg többszáz férfi séf rendelkezik az elismerő három Michelin-csillaggal világszerte, és csak hat hölgy.
A főzős tévéműsorokban a női séfek, műsorvezetők többnyire inkább „háziasszony-szakácsok” (egy stúdió-konyhában vagy saját konyhájukban mutatnak be recepteket, tippeket a nézőknek), míg a férfiak a képzett profik, és általában ők a szakácsversenyek zsűritagja.
Ez utóbbi állítást Magyarországra vetítve igazolni vagy cáfolni csak átfogóbb adatgyűjtéssel lehetne, de a teljesség igénye nélkül az valóban megállapítható, hogy mind Konyhafőnök, mind a Séfek séfe műsorban a hímnemű zsűritagok voltak felülreprezentálva
Konyhafőnők (1-5. évad):
Férfi zsűritagok: Bernáth József, Sárközi Ákos, Rácz Jenő, Vajda Pierre, Fördős Zé
Női zsűritagok: Wossala Rozina, Gáspár Bea
Séfek séfe zsűritagok: Krausz Gábor, Vomberg Frigyes, Wolf András
A világ vezető és Magyarországon is látható gasztronómiai csatornáján, a Food Networkön nagyjából fele-fele arányban szerepelnek férfi és női műsorvezetők, szakácsok. Itt a nemek közti különbség inkább abban figyelhető meg, hogy a női szakácsok általában egy konyhapult mögött jelennek meg (Anna Olson: Sütés; A vadnyugati nő, Mezítlábas grófnő), míg a férfiak inkább utazgatva esznek-főznek (Guy Fieri - Amcsi ízek világa; Kövesd Donalt Európában!; Paul Hollywood és a város ízei).
A hét említett országban legismertebb tévés szakácsként két férfit neveztek meg a megkérdezettek: Jamie Olivert és Gordon Ramsey-t.
A hét külföldi országban megkérdezett nők közel háromnegyede egyetértett azzal az állítással, hogy az életmód-tévécsatornák (főző, lakberendezős, utazós stb.) műsorai segítenek, hogy jobban kiteljesedjenek, elmélyüljenek hobbijukban, szabadidős tevékenységeikben.
95%-uk néz rendszeresen valamilyen életmód-műsort (pl. főzős, csináld-magad, kertészkedés) a tévében; ezek közül a főzős műsorok a legnépszerűbbek (88% néz ilyet).
Kétharmaduk (64%) jobban kedveli ezeket a típusú műsorokat, mint bármi mást a tévében.
Közel felük azért szereti az életmód-csatornákat nézni, mert új dolgokat tanulhat a műsorokból.
A hét országban megkérdezett nőknek 80%-a azt mondta, hogy szeret nő lenni.
Háromnegyedük úgy vélte, hogy a mostani nőknek több lehetősége van, mint az előttük levő generációkban.
64%-uk úgy látja, hogy az emberek (az azonos és az ellenkező neműeké egyaránt) viselkedése a nőkkel szemben pozitívan változott az elmúlt évek során.
(Forrás: Food Network)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.