Kevesen tudják, de az 1948 november 24-én induló Utasellátó a Belkereskedelmi Minisztérium gondozásában működött annak ellenére, hogy sokan a vasúti közlekedéssel, illetve a MÁV-val vették egy kalap alá. Ez persze nem véletlen, hiszen a szárnyakra emlékeztető logót a szárnyas mozdonykerék ihletett, és még ma is a vasutasok egyik fő jelképe.
Ha egészen a kezdetekig szeretnénk visszanyúlni az utazós büféztetés izgalmas történetében, akkor azokat a külföldi vállalatokat is meg kell említeni, melyek azelőtt végezték az utasellátást, mielőtt a MÁV étszolgálata, majd az Utasellátó Nemzeti Vállalat át nem vette azt, és kereült teljesen magyar kézbe.
Érdekesség, hogy az 1986-os első magyar Forma–1-es futamon már ők szolgálták ki a közel 200 ezres vendégsereget, ám esküvőkön és más egyéb rendezvények cateringszolgáltatását is vállalták. A 1948-as megalakulása óta a társaság felelt a pályaudvari restikért, a vasúti étkezőkocsikért, na és persze a busz- és hajóállomások étkezőinek ellátásáért. Később tovább bővítették szolgáltatásaikat, és az elsöprő népszerűségnek örvendő Utasellátó automatákat is üzembe helyezték.
Végül a rendszerváltás megadta a kegyelemdöfést, ugyanis az akkor uralkodó piacgazdasági körülmények miatt esélye sem volt az életben maradásra. Így a vállalat kiskereskedelmi érdekeltségeit hamar privatizálták, az Utasellátó magja pedig beleolvadt a MÁV-ba. Szerelvényein még ma is ők végzik az ellátást, illetve felszolgálást.
Ha érdekelnek még fotók a témában, a Fortepan oldalán számtalan gyöngyszem közül csemegézhettek.
Ajánljuk még:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.