Krémes spenótfőzelék
Finomfőzelék
Klasszikus kuglóf
Zsemlegombóc
Sárgaborsóleves füstölt hússal
Kínai szezámmagos csirke
Farsangi szalagos fánk
A legfinomabb sütőtökkrémleves
Tojásos nokedli fejes salátával
Klasszikus császármorzsa baracklekvárral
Mézes-mustáros csirkemell
Csupacsokis brownie
Klasszikus stíriai metélt
Kapros tökfőzelék virslivel
Gőzgombóc vaníliasodóval és mákkal
Klasszikus túrógombóc fahéjas tejföllel
Hagymás rostélyos
Vadas marha
Káposztás tészta egyszerűen
Rigójancsi, ahogy mi szeretjük
Fűszerek és ízesítők

Halszószból a világ kedvenc paradicsommártása: íme a Heinz ketchup elképesztő sztorija!

A Heinz ketchup története ételmese
Tudtad, hogy a manapság minden háztartásban megtalálható piros szószban eredetileg egyáltalán nem volt paradicsom? És azt, hogy hány fokos szögben kell tartani, és hol kell megütni a világ első ketchupjának, az azóta is a legjobbnak számító Heinznek az üvegét ahhoz, hogy pont a megfelelő mennyiségű szósz kerüljön a tányérra?

A 18. században brit és holland tengerészek hozták magukkal Európába azt a főleg sózott halakból hordókban hónapokig erjesztett, erősen fűszerezett, sárgás vagy barnás ázsiai szószt, amelyet a mai ketchup elődjének tekinthetünk.

A kezdetek

Charles Lockyer már 1711-ben említette a ketchupot az An Account of the Trade in India című könyvében. A korabeli hajósok bizonyára ismerték a dél-kínai kôe-chiap (más nyelvjárásban kê-chiap) egyszerűbb maláj változatát is. Eliza Smith, az 1727-ben Londonban, majd 1742-ben Amerikában megjelent a The Compleat Housewife című háztartási könyv szerzője elsőként tette közzé a gombából, szardellából, tormából, hagymából, ecetből, fehérborból, valamint édes fűszerekből előállítható catchup receptjét.

A halszósz 1730-ban Jonathan Swift egyik versében catsup néven szerepelt, majd Lord Byron 1817-ben a Beppo című művében, Dickens pedig az 1840-ben írt Barnaby Rudge-ban ketchupnak nevezte.

Paradicsomot először a 19. század elején, Amerikában kezdtek a főzetbe tenni, valószínűleg Sandy Addison 1801-ben kiadott The Sugar House Book című szakácskönyvének hatására. Érdekesség, hogy az akkoriban luxuscikknek számító cukor helyett inkább sóval és brandyvel tartósították a szószt.

1824-ben a Thomas Jefferson elnök unokatestvére, Mary Randolf által jegyzett The Virginia Housewife című szakácskönyvben az osztrigás, diós és gombás változat mellett felbukkant a tomato catsup, 1837-ben pedig üvegben forgalmazta paradicsomos termékét egy Jonas Yerkes nevű farmer.

TESZT! HOLTVERSENY AZ ELSŐ HELYEN A KETCHUPOK VERSENYÉN >>>

Az idősebb Mrs. Heinz receptje alapján készített kézműves tormaszósz
Az idősebb Mrs. Heinz receptje alapján készített kézműves tormaszósz

Hogyan került a képbe a H. J. Heinz?

A ketchupkirálynak titulált Henry John Heinz (1844–1919) szülei a bajorországi Kallstadt városkából vándoroltak ki Amerikába, és Pittsburghben telepedtek le. Henry a gyermekkora óta zöldséget termelt a család veteményesében. Eleinte kosárban és talicskával, majd tizenévesen lovas kocsival szállította az árut kiépített vevőkörének, miközben egy kereskedelmi iskolát is elvégzett. 25 évesen, 1869-ben céget gründolt L. Clarence Noble-lel, és árulni kezdte első termékét, az anyja receptje alapján készített kézműves tormaszószt.

Ezen szerepelt először a Heinz címke, amely a termék tisztaságát megmutató átlátszó üveggel együtt a majdani cégbirodalom szimbóluma lett.

A Heinz Noble Company csődje után Henry új vállalkozást alapított a testvérével és az unokafivérével együtt, amelyből hamarosan kivásárolta a társait. 1876-tól a H. J. Heinz Company áttért a ketchupgyártásra és piacvezető márkává fejlődött.

Heinz korán felismerte a minőség, a reklám és a marketing fontosságát, és egy 1892-ben New Yorkban látott, 21-féle stílusú cipőt hirdető reklám ihletésére bevezette az 57 változat (57 varieties) szlogent. Noha már akkor több mint 60-féle terméket gyártott, hitt a jól megjegyezhető 57-es szám mágikus erejében, és nem tévedett. 1900-ban a világon elsőként ő működtetett világító reklámfeliratot (a New York-i 23. és 4. utca sarkán), továbbá marketingfogásként apró ajándékokat, termékmintákat osztogatott a vevőinek.

Noha már akkor több mint 60-féle terméket gyártott, hitt a jól megjegyezhető 57-es szám mágikus erejében
Noha már akkor több mint 60-féle terméket gyártott, hitt a jól megjegyezhető 57-es szám mágikus erejében

1906-ban tartósítószermentes terméket dobott piacra, miután az Amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerellenőrző Hatóság (FDA) fellépett az emberi egészségre káros nátrium-benzoát ellen. A paradicsomos-fűszeres alapot nagy adag ecettel tartósította, és a savanyú ízt cukorral egyensúlyozta ki. 1907-ben már 12 millió üveggel értékesített az újdonságból. A sikerhez hozzájárult, hogy a gyárban kizárólag gondosan átválogatott, érett paradicsomot dolgoztak fel, ezáltal sűrűbb lett a ketchup állaga és teltebbé vált az íze.

Nem mellékesen Heinz sokat törődött a tisztasággal és a munkásaival is: pl. az öltözőkben bevezette a folyó vizet, a kézi feldolgozást végző dolgozók pedig hetente ingyenes manikűrt kaptak.

Házi ketchup recept >>>

Ismered az 57-es trükköt?

A jellegzetes Heinz üveget 1882-ben szabadalmaztatták, és azóta alig változott az alakja. A jellegzetes forma és csomagolás Andy Warhol, a mai képzőművészek közül pedig Orla Walsh képein is visszaköszön.

Ma már újrahasznosítható, könnyebben kezelhető műanyagból is gyártanak palackokat.

Egy felmérés szerint csak a fogyasztók 11%-a tudja, hogy a szögletes üveget 45 fokos szögben kell tartani, majd a másik kéz tenyerének élével kell ütögetni az üveg nyaka alatt kidomborodó 57-es jelölésnél, hogy a legkönnyebben kijöjjön a tartalma.

 

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.

Hozzászólások (0)

LegfrissebbTörlés
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Friss sztorik

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Mindmegette Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.