A 18. században brit és holland tengerészek hozták magukkal Európába azt a főleg sózott halakból hordókban hónapokig erjesztett, erősen fűszerezett, sárgás vagy barnás ázsiai szószt, amelyet a mai ketchup elődjének tekinthetünk.
A kezdetek
Charles Lockyer már 1711-ben említette a ketchupot az An Account of the Trade in India című könyvében. A korabeli hajósok bizonyára ismerték a dél-kínai kôe-chiap (más nyelvjárásban kê-chiap) egyszerűbb maláj változatát is. Eliza Smith, az 1727-ben Londonban, majd 1742-ben Amerikában megjelent a The Compleat Housewife című háztartási könyv szerzője elsőként tette közzé a gombából, szardellából, tormából, hagymából, ecetből, fehérborból, valamint édes fűszerekből előállítható catchup receptjét.
A halszósz 1730-ban Jonathan Swift egyik versében catsup néven szerepelt, majd Lord Byron 1817-ben a Beppo című művében, Dickens pedig az 1840-ben írt Barnaby Rudge-ban ketchupnak nevezte.
Paradicsomot először a 19. század elején, Amerikában kezdtek a főzetbe tenni, valószínűleg Sandy Addison 1801-ben kiadott The Sugar House Book című szakácskönyvének hatására. Érdekesség, hogy az akkoriban luxuscikknek számító cukor helyett inkább sóval és brandyvel tartósították a szószt.
1824-ben a Thomas Jefferson elnök unokatestvére, Mary Randolf által jegyzett The Virginia Housewife című szakácskönyvben az osztrigás, diós és gombás változat mellett felbukkant a tomato catsup, 1837-ben pedig üvegben forgalmazta paradicsomos termékét egy Jonas Yerkes nevű farmer.
TESZT! HOLTVERSENY AZ ELSŐ HELYEN A KETCHUPOK VERSENYÉN >>>
Hogyan került a képbe a H. J. Heinz?
A ketchupkirálynak titulált Henry John Heinz (1844–1919) szülei a bajorországi Kallstadt városkából vándoroltak ki Amerikába, és Pittsburghben telepedtek le. Henry a gyermekkora óta zöldséget termelt a család veteményesében. Eleinte kosárban és talicskával, majd tizenévesen lovas kocsival szállította az árut kiépített vevőkörének, miközben egy kereskedelmi iskolát is elvégzett. 25 évesen, 1869-ben céget gründolt L. Clarence Noble-lel, és árulni kezdte első termékét, az anyja receptje alapján készített kézműves tormaszószt.
Ezen szerepelt először a Heinz címke, amely a termék tisztaságát megmutató átlátszó üveggel együtt a majdani cégbirodalom szimbóluma lett.
A Heinz Noble Company csődje után Henry új vállalkozást alapított a testvérével és az unokafivérével együtt, amelyből hamarosan kivásárolta a társait. 1876-tól a H. J. Heinz Company áttért a ketchupgyártásra és piacvezető márkává fejlődött.
Heinz korán felismerte a minőség, a reklám és a marketing fontosságát, és egy 1892-ben New Yorkban látott, 21-féle stílusú cipőt hirdető reklám ihletésére bevezette az 57 változat (57 varieties) szlogent. Noha már akkor több mint 60-féle terméket gyártott, hitt a jól megjegyezhető 57-es szám mágikus erejében, és nem tévedett. 1900-ban a világon elsőként ő működtetett világító reklámfeliratot (a New York-i 23. és 4. utca sarkán), továbbá marketingfogásként apró ajándékokat, termékmintákat osztogatott a vevőinek.
1906-ban tartósítószermentes terméket dobott piacra, miután az Amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerellenőrző Hatóság (FDA) fellépett az emberi egészségre káros nátrium-benzoát ellen. A paradicsomos-fűszeres alapot nagy adag ecettel tartósította, és a savanyú ízt cukorral egyensúlyozta ki. 1907-ben már 12 millió üveggel értékesített az újdonságból. A sikerhez hozzájárult, hogy a gyárban kizárólag gondosan átválogatott, érett paradicsomot dolgoztak fel, ezáltal sűrűbb lett a ketchup állaga és teltebbé vált az íze.
Nem mellékesen Heinz sokat törődött a tisztasággal és a munkásaival is: pl. az öltözőkben bevezette a folyó vizet, a kézi feldolgozást végző dolgozók pedig hetente ingyenes manikűrt kaptak.
Ismered az 57-es trükköt?
A jellegzetes Heinz üveget 1882-ben szabadalmaztatták, és azóta alig változott az alakja. A jellegzetes forma és csomagolás Andy Warhol, a mai képzőművészek közül pedig Orla Walsh képein is visszaköszön.
Ma már újrahasznosítható, könnyebben kezelhető műanyagból is gyártanak palackokat.
Egy felmérés szerint csak a fogyasztók 11%-a tudja, hogy a szögletes üveget 45 fokos szögben kell tartani, majd a másik kéz tenyerének élével kell ütögetni az üveg nyaka alatt kidomborodó 57-es jelölésnél, hogy a legkönnyebben kijöjjön a tartalma.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.