Az utóbbi időben egyre megosztóbb téma lett az önkiszolgáló kasszák kérdése. Ilyen pénztárral találkozhatunk a Tescóban, a SPAR-ban, a CBA-ban, a Lidlben, az IKEA-ban, sőt már a Rossmannban is. Ha csak egy-két tételt vásárolunk, akkor sokkal gyorsabb ott fizetni, mint a hagyományos kasszáknál, ahol rendszerint a sor is hosszabb. Nem mindenki szereti azonban az önkiszolgáló kasszákat és mint mondják, nem akarnak az eladók helyett dolgozni, míg mások imádják, hogy maguk szkennelhetik be a megvásárolni kívánt árucikkeket.
Az idősebb vásárlók közül sokan nem mennek be abba az üzletbe, ahol csak önkiszolgáló kassza működik, ugyanis félnek attól, hogy valamit elrontanak és erre meg is van az esély. Hiába fejlődik ez a rendszer, még mindig nem tökéletes és sokszor tapasztalhatunk mérleghibát, vagy előfordul, hogy a megvenni kívánt termék nincs a rendszerben vagy a vonalakódot nem érzékeli a szkenner.
A Raydiant 2021-es felmérése szerint az önkiszolgáló kasszát választók 67 százaléka tapasztalt már valamilyen meghibásodást, problémát a vásárlás során. A korábbi rossz tapasztalatok pedig a későbbi döntésekre is hatással vannak, így kiderült az is, hogy a válaszadók 25 százaléka azért nem megy önkiszolgáló kasszához, mert korábban már belefutott olyanba, hogy a pénztár meghibásodott, nem működött megfelelően.
Úgy tűnhet, hogy az önkiszolgáló kasszák az utóbbi pár évben jelentek meg, pedig a legelső ilyen masinát 1986-ban helyezték üzembe. A technológia azonban még mindig nem tökéletes, ám sok áruházlánc ebben látja a jelenét és a jövőjét is. Egyre többen tervezik, hogy teljesen automatizált, vagy csak önkiszolgáló pénztárral működő boltokat nyitnak, de az ilyen drasztikus lépésektől eltekintve is látszik a trend, miszerint egyre több ilyen kasszát helyeznek el a különféle boltokban világszerte – írja a The Future of Commerce.
A Zebra Technologies felmérése szerint a kiskereskedelmi láncok döntéshozói közül 82 százalék tervezi, hogy 2025-ig beruház önkiszolgáló kasszákra, 45% pedig további kasszákat fog önkiszolgálóvá alakítani. Ezzel némileg ellentétes döntést hozott egy brit boltlánc, mely megszünteti az önkiszolgáló pénztárakat és visszaalakítja azokat klasszikus, élőmunkaerős kasszákká.
Az Egyesült Államok Munkaügyi Statisztikai Hivatalának előrejelzése szerint 2021 és 2031 között a pénztárosként dolgozók száma 10%-kal fog csökkeni, azaz megközelítőleg 335 ezer álláshely szűnik meg az Államokban az önkiszolgáló kasszák térhódítása miatt. Az önkiszolgáló pénztárakra azonban nem szabad ellenségként tekinteni, mert egyes országokban a kereskedelemben érzékelhető munkaerőhiányra ezek a kasszák jelenthetnek megoldást.
Borítókép: Shutterstock
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.