Alig pár hét van hátra karácsonyig, és szép lassan mindenki elkezd azon gondolkozni, milyen szaloncukrot akasszon a karácsonyfára, milyen ízvilágú finomság kerüljön az asztalra.
Az idei karácsonyt vegyes várakozások előzték meg, több nagy kereskedelmi lánc óvatosan bánt a rendelésekkel. A gyártók gyengébb forgalomra számítottak a koronavírus-járvány okozta gazdasági válság miatt, de a várakozásuk nem igazolódott be, a szaloncukrok vásárlásában jelentős visszaesés nem várható. Emiatt az már most biztos, hogy a zselés szaloncukrok iránti keresletet a piac nem fogja tudni kielégíteni, így érdemes időben kapcsolni.
Magyarországon évente körülbelül 6,5 milliárd forint értékben vásárolunk szaloncukrot, átlagosan egy kilogrammot háztartásonként. 2020-ban 10-12 helyett néhány százalékos drágulás várható tavalyhoz képest: a legolcsóbb szaloncukrok kilogrammos ára 900 forint körül alakul, a legdrágábbak pedig akár a 15 ezer forintot is elérhetik kilónként – tudatta a super-shop.hu online áruház szakértője.
Mint minden esztendőben, úgy idén is rengeteg újdonsággal találhatjuk majd szemben magunkat, a kreatív gyártók és manufaktúrák ugyanis próbálnak valami egyedivel kilógni a sorból. Természetesen a közkedvelt és évtizedek óta nagy népszerűségnek örvendő kókuszos, zselés, vajkaramellás és marcipános szaloncukor lesz jó eséllyel az idei sláger, de az új ízekre vágyóknak is lesz miből szemezgetniük.
A gyártók jellemzően három formában készítenek szaloncukrokat: hagyományos módon fondántot (cukor, ivóvíz, glükózszirup sűrű főzete) dúsítanak, ízesítenek aromákkal. Emellett sokszor találkozhatunk azzal a verzióval, amikor csokoládé vagy bevonó hüvelybe valamilyen krémet töltenek, s egyre népszerűbbek bonbonok is.
A mennyiségi vásárlások mellett egyre jelentősebbek a minőségi vásárlások. Mennyiségben és értékben is jelentős a növekedés a prémium termékek esetében, melyek mellőzik a mesterséges adalékok és ízfokozók használatát. A csomagolásuk sem celofán, hanem selyempapír és szanitol, így a gasztronómiai élményen túl az esztétikai érzékünkre is hatnak, emelve az ünnep hangulatát.
A hagyományos és a prémium minőség közötti különbséget jól szemlélteti a legnépszerűbb szaloncukor, a zselés összetétele, mely hagyományos változatban cukorból, ivóvízből és glükózszirupból készül zselésítő anyag, aroma felhasználásával, esetleg minimális gyümölcslével. Ezt kakaós bevonóba vagy csokoládéba mártják, és celofánba csomagolják. Ezzel szemben egy minőségi zselés szaloncukor 100 százalékos gyümölcslevet, illetve zselésítő anyagot tartalmaz, és jó minőségű csokoládéval van bevonva.
A szaloncukrok gyártása három formában zajlik: a hagyományos eljárásban fondantot, azaz a cukor, az ivóvíz és a glükózszirup sűrű főzetét dúsítják és ízesítik aromával, a második féle technológiában csokoládé- vagy bevonó hüvelybe valamilyen krémet töltenek, míg a harmadik módszer a bonbonok gyártása.
A hagyományos, fondant alapú szaloncukrok mellett egyre nagyobb teret hódítanak és egyre népszerűbbek a minőségi csokoládéval és töltelékkel készített magasabb minőségű és prémium kategóriájú termékek.
A prémium kategóriás termékeket készítő gyártók 2020-ban belecsempészik a süteményekre és a fagylaltokra jellemző ízeket a szaloncukrokba, így egyre több édes-sós, sós-karamellás termék köszön majd vissza a polcokról, elég csak a zserbós, a mákos bejglis vagy az almás pités édességet említeni. Sőt, ma már a pálinkás töltelékek, így az Irsai Olivér, a szatmári szilva, a mézes málna sem számít ritkaságnak, de az epres pezsgős és a forralt boros szaloncukornak is nő a népszerűsége.
Egyre szélesebb körben terjedhetnek el továbbá a fogyókúrázókat és a diétázókat kiszolgáló cukormentes szaloncukrok, de nem számítanak majd ritkaságnak a vegán és a paleolit termékek sem, melyek a megfelelő választékot biztosítják.
Az ünnepek alatt a szaloncukrok mellett kiegészítőként a „kínáló” édességek is nagyon népszerűek, melyek a szaloncukorhoz hasonlóan egyenként csomagolt csokoládék és cukorkák, és akár nagyobb mennyiségben is bátran fogyaszthatók.
A teljes szaloncukoripar évente megközelítőleg 3 500 tonna szaloncukrot gyárt, de mostanáig csak a vásárlások minimális részét adta az online forgalom. Ez idén nagyot fordulhat, mert a koronavírus-járvány második hulláma miatt vélhetően sokan az interneten fogják megrendelni a karácsonyi édességeket.
Az online térben garantált a biztonságos vásárlás, a termékek sorban állás és idősáv nélkül, a rendkívül gyors és precíziós folyamatok lévén kényelmesen beszerezhetőek, ráadásul az egyedi csomagolóanyagoktól az egyedi üzenetekig számtalan plusz szolgáltatás is elérhető.
A tapasztalatok szerint online inkább jellemző a tudatos vásárlás, a netezők többnyire konkrét termékeket keresnek. A legnagyobb mennyiségben értékesített termékek a közép-árkategória alá esnek, majd jönnek a prémium, végül a hagyományos termékek. A szaloncukor átlagos kosárértéke zömében eléri a 15 ezer forintot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.