Szinte már nincs olyan kiskereskedelmi lánc, melynek boltjaiban ne lenne kapható friss zöldség és gyümölcs. Minél nagyobb egy üzlet a választék annál szélesebb és színesebb, nem csak a szó átvitt, hanem tényleges értelmében is. A rekeszek csak úgy roskadoznak a friss, zamatosnak ígérkező gyümölcsöktől, ízletes zöldségektől. A gyártók azonban bevetnek egy apró trükköt, hogy a termékeik még vonzóbbak, kívánatosabbak legyenek a vásárlók számára.
Sokan szeretik maguk összeválogatni a zöldségeket, gyümölcsöket, kimazsolázni a legszebb, a biztosan jó, érett, sértetlen árut. Mások viszont a gyorsaság és a praktikum miatt nem a lédig, hanem a hálós, azaz előre becsomagolt zöldségeket és gyümölcsöket választják. Ezeket ugyanis nem kell még egyszer bezacskózni, ráadásul pontosan tudjuk, mekkora a súlyuk, nem kell lemérni és többet sem veszünk a szükségesnél. A gyártók azonban alkalmaznak egy apró trükköt, amivel ezek a hálós termékek vonzóbbak lehetnek a lédig árucikknél – állítják a szakemberek.
A németországi Giessen Egyetem pszichológusa, Karl R. Gegenfurtner az általa írt új tanulmányban kifejti, hogy a háló, melybe a zöldségeket, gyümölcsöket pakolják, képesek az optikai illúzió révén megtéveszteni a vásárlókat. A narancsszínű hálóba csomagolt sárgás-zöldes, éretlenebb narancsot a vásárló narancsosabbnak látja a valóságnál, tehát az érettség, az édes gyümölcs illúzióját kelti. Ugyanez a helyzet a citrom, a vörös- és lila hagyma, valamint a krumpli esetében is.
"Arra a következtetésre jutottunk, hogy a színasszimiláció önmagában erős hatást gyakorol a szín megjelenésére, és a zöldesnek tűnő narancsot gyönyörűen narancssárgává változtatja. Mondanunk sem kell, hogy a gyümölcsárusok erre már régen rájöttek. Ha körbenézünk a tipikus szupermarketekben, könnyen beláthatjuk, hogy a gyümölcsök és zöldségek jellemzően olyan hálókba vannak csomagolva, melyek olyan színűek, mint amilyen az adott termék tökéletes érettség mellett lenne" – idézi Gegenfurtnert az IFLScience.
A cikkben részletezik, hogy ebben az esetben az illúzió azért működik, mivel az agyunk a perifériás látás és a színérzékelés feldolgozására van programozva. Az agyunk arra törekszik, hogy zökkenőmentes legyen a beérkező információ feldolgozása, tehát mindaz, amit látunk a lehető leghatékonyabban legyen feldolgozva. Az agyunk éppen ezért egységesíti a szomszédos színeket, tehát a háló élénk piros vagy narancssárga színét és a benne található, fakóbb gyümölcs színét, létrehozva ezzel egy egységes árnyalatú és színű tárgyat.
Borítókép: Shutterstock
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.