A húsvéti figurák kínálata bőséges. A választék széles, számos fajtából választhatunk. A termékpalettát tejbevonóból (kakaós masszából) formázott figurák és minőségi tejcsokoládé-figurák alkotják. A csokoládéfigurák becsült gyártási összmennyisége Magyarországon közel 7 ezer tonna, és a húsvéti csokik és cukorkák forgalma évről évre dinamikusan nő. Bár még mindig meghatározó a tejbevonóból gyártott olcsó termékek aránya, folyamatosan nő a valódi, tiszta csokoládéból gyártott értékesebb figurák forgalma.
A csokoládé szigorú nemzetközi szabvány szerint készül, legdrágább alkotóeleme a kakaóvaj. A tejbevonóból, vagyis kakaós masszából készült termékek esetén a kakaóvajat más, olcsóbb növényi zsírokkal helyettesítik. Ezért fordulhat elő az, hogy az értékes kakaóvajat tartalmazó csokinyuszi magasabb áron kapható, mint egy ugyanolyan méretű tejbevonóból készült termék.
Kizárólag a csokoládéból készült figurák tartalmaznak kakaóvajat. Ez az összetevő tartalmazza az illatanyagokat, mindazokat a vitaminokat és ásványi anyagokat, amelyek a tejbevonóból készült termékekben nincsenek meg.
A három nagy testvér a fehércsokoládé, a tejcsokoládé és az étcsokoládé. Az étcsokoládéról az utóbbi években bebizonyosodott, hogy kifejezetten egészséges, magas antioxidáns-tartalma miatt. Állítólag még a fogakat is védi, sőt még a szív- és érrendszer karbantartására is alkalmas. Mitöbb: javítja a kognitív teljesítményt, endorfint szabadít fel a szervezetben, magnéziumban is gazdag.
A fehércsokoládéban - amit először 1955-ben állítottak elő - sok-sok (nagyjából 35-40% ) kakaóvaj található, viszont kakaópor nincs benne.
A tejcsokoládé - amely talán a legelterjedtebb - nagyjából 25%-35% közötti kakaótartalommal bír.
55-75 % között található az a mezsgye, ami a földi halandók számára a leginkább kedvelhető étcsokoládét eredményezi. Ebben az állapotában még több kocka fogyasztása is lehetséges. Nem keserű, a termőterületre jellemző aromák jól kiérezhetőek belőle.
Aztán persze vannak, akik a 99-100%-os ét- vagy inkább keserűcsokoládékat kedvelik, de ők vannak kevesebben.
A kakaópor és a csokoládé fogyasztása növeli az antioxidáns hatóanyagok bevitelét. Fontos, hogy értelmesen alkalmazzuk-együk, hiszen semmiképpen nem lehet egyetérteni a csokoládé mértéktelen fogyasztásával. A táplálkozásnál az ördög a mennyiségekben rejlik, a túlságosan sok ugyanolyan hátrányos, mint a túlságosan kevés. Arányos mennyiségben a kakaópor, a kakaó felhasználásával készült termékek, a csokoládé örömet szerző és egyben az egészséget előmozdító tényező, nem fenyeget az elhízás veszélyével.
- testhőmérsékleten olvad
- zsírban oldódó vitaminokat tartalmaz (A, D)
- ásványi anyagokat tartalmaz (pl. réz)
- antioxidánsokat tartalmaz
- mérsékelten élénkítő hatású
A csokoládéfigurák hazai gyártásának története a múlt évszázad 30-as éveire nyúlik vissza. Hiteles források szerint Stühmer Frigyes, a legnagyobb budapesti csokoládégyár megalapítója kezdte el az akkor még kézi formázású és csomagolású csokoládéfigurák gyártását 1934-ben. Ezek a porcelánszerű bevonattal ellátott figurák nagy népszerűségnek örvendtek Európában is, gyártásuk 30 évig folytatódott.
A két világháború közötti időszakban más, kisebb gyárak is foglalkoztak csokoládéfigurák készítésével, a hiteles emlékek alapján ezek közé tartozott a győri Koestlin Lajos Rt. (ma Győri Keksz), valamint a Szerencsi Csokoládégyár. A gépesített nagyüzemi gyártásra vonatkozó első adat az 1962-ben épített Diósgyőri Édesipari Gyár termelésére vonatkozik, ekkor ide központosították a csokoládéfigurák gyártását.
A bevonómasszákból gyártott termékek létrehozását két tényező is indokolta: egyrészt az import anyagok, a csokoládégyártáshoz szükséges kakaóbab viszonylag magas ára, illetve korlátozott beszerzése. Ezekben a termékekben a valódi csokoládé kakaóvaj tartalmát más, olcsóbb, speciális növényi zsiradékkal helyettesítették. (A termékek elnevezése abban az időben a „nugátszerű”.)
Csak az utóbbi néhány évben kezdett növekedni a kereslet a valódi csokoládéból előállított figurák iránt, megváltoztatva az addigi 10-90%-os arányt a két csoport között 40-60%-ra (becsült adat).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.