Duplájára drágult a szaloncukor idén a tavalyi árakhoz képest, ennek ellenére rengetegen keresik – hangzott el a TV2 Tények című műsorában nem olyan régen. Ahogy az elmúlt években már megszokhattuk, a régi, tradicionális ízeket vásárolják a legtöbben, így idén is elsősorban a zselés, a kókuszos, a marcipános, a mogyorókrémes és a karamellás szaloncukrot keresik a vásárlók.
Miután évtizedekig a zselés szaloncukor vitte a forgalom jelentős részt, 5-6 évvel ezelőtt változott a piac, és egyre többen kezdték keresni a különlegesebb ízeket. Gyakorlatilag csak a képzelet szabott határt az ízkombinácóknak, a Sthümer és a Szamos igyekezett minden igényt kielégíteni. A versenyből nem maradtak ki a kézműves termékek sem, szinte minden évben született egy-egy újabb ízvilág. Idén egyébként a sós-karamellás, a pisztáciás és a narancsos ízesítésű szaloncukrokat keresik még a megszokott ízek mellett.
A nehéz gazdasági helyzet azonban - hiába az ünnep, ami mindig szélesebbre nyitja a fogyasztók pénztárcáját - az édesség piacán is érezteti a hatását és láthatóan alábbhagyott a korábbi évek ízversenye: a boltok kisebb termékszortimenttel dolgoznak, és előtérbe helyezték az árkommunikációt.
Ahogy az a Magyar Édességgyártók Szövetségének november végi sajtótájékoztatóján elhangzott, egy 2018-as adat szerint a magyar vásárlók tűréshatára 2000 forint körül alakul, e felett már meggondolják a szaloncukor vásárlást. Ehhez képest 2022-ben a kedvező ár kategória (is) bőven hatezer forint felett van, vagyis minimum háromszor több, mint négy évvel ezelőtt volt. A prémiumkategória termékei pedig már12 ezer forint felett vannak, de a Szamos és a Stühmer különleges ízvilágú szaloncukrait 14-16 ezer forintos kilónkénti áron vásárolhatjuk meg.
Idén tehát sokkal nagyobb erővel képviseltetik magukat a láncok a kimért szaloncukor kategóriában, sőt már ebben a szegmensben is kínálnak jó minőséget. Az év szaloncukra például a kedvező árkategóriában (699Ft/10 dkg alatt) a TESCO karamella krémmel töltött szaloncukra lett, de dobogóra került harmadik helyezettként a Penny Market Penny Market - Choco'la Belga étcsokoládéval mártott meggyes laktózmentes vegán szaloncukora is. Az Év Vegán Szaloncukra kategóriában pedig a LIDL citromos-narancsos vegán szaloncukra a harmadik helyre került, ami szintén nagyon szép teljesítmény.
Elsősorban az olcsóbb, megfizethető szaloncukrokat kerestük, amit a legtöbb üzlet ömlesztve kínál. A finom, jó minőségű lédig szaloncukrok ára nagyjából minden üzletben 6000 Ft/kg. Az ennél olcsóbb termékek ára 1800-2000 Ft/kg, de például a Pennyben és az Auchanban már 1300-1400 Ft/kg-os áron is vehetünk zselés, kókuszos és mogyorókrémes szaloncukrot. A Teso, a CBA, a Lidl és az Aldi 2000 Ft/kg áron is kínál szaloncukrokat, a Reálban pedig 1590 Ft/kg-nál kezdődik a karácsonyi finomság ára.
Online is beszerzhetünk lédig szaloncukrot, itt az árak elég eltérőek lehetnek. A zselés, mogyorókrémes, rumos-csokis, kókuszos, áfonyás, málnás szaloncukrot 6000 Ft/kg-os áron tudtuk beszerzeni, ám ennél jóval drágább volt az ömlesztett After mentolos szaloncukor ára:10 000 Ft/kg.
A Sthümernél és a Szamosnál is kínálnak lédig szaloncukrot átlag 10 000 Ft/kg-os áron.
A szaloncukrot hagyományosan magyar édesipari terméknek tekintjük: a darabonként selyem- és sztaniolpapírba csomagolt, csokoládébevonatos cukorkát a magyar családok nemcsak fogyasztják, hanem a karácsonyfa díszítésre is használják.
A szaloncukor őse (a fondant-cukor, amely túltelített cukoroldatból felfőzéssel készülő, puha, kikristályosított massza) Franciaországból a 14. századból származik, tőlük német bevándorló cukorműves mesterek közvetítésével, a 19. század első harmadában érkezett Magyarországra. A fondant alapú cukorka gyártása az 1800-as évek végén terjedt el hazánkban. A polgári és főúri házak szalonjában, kis tálkákban kínálták az érkező vendégeknek, innen ered a szaloncukor elenevezés.
Magyarországra, illetve az Osztrák–Magyar Monarchiába a 19. század első harmadában érkezett, és hasonlóan az eredetihez, kézzel készítették. Stühmer Frigyes magyarországi csokoládéüzemében kezdték gépesítve gyártani, és ekkortól jelentek meg az ízesített változatok. Noha a szaloncukor nem magyar találmány, az, hogy a fát díszítse, Magyarországon alakult ki és terjedt el általános szokásként, nagyjából mintegy 140 éve.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.