A TÉT Platform közelmúltban lezajlott táplálkozási és életmód szokásokat vizsgáló reprezentatív kutatása szerint a vásárlók 61 százaléka megnézi, hogy mi van a címkén, de főleg csak a termékek összetételét, illetve a lejárati időt.
Az egészség a bevontak véleménye szerint nem csupán a betegség hiányát vagy a jó leleteket jelenti. Fontos szempont a fájdalom hiánya, a megfelelő testsúly, a fiatalosság érzete. Az egészségesség része az, is hogy ne kelljen folyamatosan azzal törődni, hogy mit ehet, ihat az ember. Az egészséges életmód legtöbbeknek a káros szenvedélyektől való tartózkodást, a rendszeres étkezést és a szabad levegőn való könnyű mozgást jelenti. Az étkezés szerepét jóval többen hangsúlyozzák, mint a sportolást.
A lakosság 37%-a egy évnél régebben mérte meg a testsúlyát, így tehát nem tudja, hogy a sovány, a normál, az elhízott, vagy a túlsúlyos csoportba tartozik-e.
Az mérleg által mutatott értékek rendre magasak: a lakosság 37 %-a (a testtömeg-index érték alapján) túlsúlyosnak számít, amíg 20% elhízottnak mondható. Ezek a rossz mutatók leginkább a férfiakat és az idősebbeket érinti.
Az emberek 56%-a azért választja a házi kosztot, mert egészségesebbnek véli – miközben összetételéről, energiatartalmáról nagyon kevés információval rendelkezik.
Két emberből legalább egy gondolja úgy, hogy kevesebb cukrotvagy sót használva sokat tesz az egészségéért.
Az emberek 23%-a hajlandó csupán kevesebbet enni az egészsége érdekében. És csupán 8% -uk képes többet utazni az egészséges élelmiszerek beszerzése érdekében.
Ha több pénzed van, egészségesebben élhetsz! Az emberek 66%-a úgy gondolja, hogy az egészséges élet kerékkötője a pénz! A lakosság 39%-a pedig úgy véli, hogy a hiányzó akaraterő miatt nem él igazán egészséges életet. Vagyis leginkább úgy gondolják, hogy az egészséges életmód drága és sok erőfeszítést igényel. Sokan hiányolják még a megfelelő választékot egészséges ételekből.
Az emberek 48%-a nem tudja, hogy mennyi energiára van szüksége naponta, de az még rosszabb, hogy 57%-uk azt sem tudja, hogy mennyit visz be valójában. Aki tudja, az jellemzően úgy gondolja, hogy az ideálisnál több kalóriát fogyaszt.
Összességében az emberek háromnegyede tájékozottnak gondolja magát az egészséges táplálkozás terén. Az önmagukat nagyon tájékozottnak gondolók jelentősen nagyobb arányban értenek egyet a cukor káros hatásaival kapcsolatos állításokkal (81%), a házilag készített ételek egészségesebb voltával (73%) és azzal, hogy az „adalékanyagok rákot okozhatnak” (41%).
49% az élelmiszerek vásárlásakor a legfontosabbnak a minőséget tartja.
60%-nak a frissesség fontos.
52% az ízletesség alapján vásárol, míg
45 %-unknál az ár a döntő szempont.
Ezek mellett fontos szempont még a megfelelő tájékoztatás, címkézés. A vizsgált termékek közül a gabonapelyheknél került leginkább előtérbe az egészségesség szempontja (26%), de az élvezeti érték e terméknél is fontosabbnak bizonyult az egészségnél.
Az egészséges étrend a többség számára a megfelelő folyadékbevitelt, a bőséges esti étkezés kerülését és a mérsékelt cukorbevitelt jelenti. Érdekesség, hogy a különböző, egészségesnek gondolt divatos étrendeket - mint a paleo, a nyers vagy a vegetáriánus - csak nagyon kevesen tartják üdvözítőnek. Az önmagukat tájékozottnak gondolók leginkább az alacsony cukor-, szénhidrát- és zsírbevitelt vélik jónak.
A csomagoláson feltüntetett hívószavak közül a „mentes” címke jelenti a legnagyobb vonzóerőt. Előnyt jelentenek még a „rostokban gazdag” (63%), valamint a „teljes kiőrlésű” (67%) kategóriák is.
Az emberek fele az előrecsomagolt élelmiszerek címkéin elolvassa a termékek összetételét, és 41 %-uk a lejárati dátumot is megnézik, valamint a ti időt (41%) és a tápértékadatokat (39%). Ez utóbbi jelölésekről 21% mondta, hogy bizonytalan abban, mit is jelentenek. A megkérdezettek 88%-a szerint a csomagoláson szereplő információk elegendők, nem hiányolnak róla semmit.
A magyar lakosság táplálkozási és életmód szokásait feltáró teljes körű felmérés alapján a TÉT Platform szakmai és társadalmi összefogásra épülő egészségnevelő programok indítását javasolja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.